Monday, December 20, 2010

Negeri Kedah Negeriku

Salam.. alhamdulillah masih lagi diberi kesempatan pada hari ini untuk terus hidup mengabdikan diri kita kepada Allah SWT..
juga selawat ke atas Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga dan seluruh sahabat, tabiin, tabi' tabiinn....

Dan hari ini post mengenai perjalananku ke NEGERI KEDAH DARUL AMAN... huhu.. best2..

Saya ni lahir kat segamat johor. tapi kampung saya kat sungai besar selangor. Namun, saya dulu duduk dan membesar dan belajar di kedah selama hampir 11 tahun.. Jadi saya ni org kedah la kan..??? hahaha/..

MAKTAB MAHMUD

MMAS ialah tempat pertama singgah masa sampai2 pagi sabtu aritu... saya dan mak saya bertolak dari kl malam. naik viva.. memang best drive malam.. tapi aritu xbest sgt. ujan sepanjang jalan dari kl sampai kedah..
hhmmm.. alhamdulillah selamat sampai..

Maktab Mahmud Alor Star..aku cinta padamu..

Ya Maahadan 'Allamani
Wa bilhuda Jammallani,
Hallaitani min sighori,
bikulli khulqin hasani..

yang ni intro lagu maahad.. maksud dia lebih kurang macam nie...

wahai maahad yang telah mengajarkan ku,
dan dengan hidayah mencantikkan ku,
Kau hiaskan aku dari kecil,
dengan setiap akhlak yang baik/mulia..

Memang best lagu nie.. nyanyi ramai2.. panjang lagi.. tapi lain kalila nak tulis semua.. :-)

Teringat time skolah dulu.. dari sekecik2 form 1 sampai sebesar2 senior. Form6.. mcm2 cerita mcm2 pengalaman.. Banyak sgt.. xmungkin nak diceritakan semua.. huhu.. tapi ni la sikit gambar pasal maahad..



Dewan ni la tempat paling best.. ada bilik pengawas-boleh lepak2.. hihi
BLOK A mengikut cerita hospital jepun la.. bangunan pejabat jepun la.. xtaw la cerita betul dia apa.. tapi di blok A itulah tempat lahirnya ulama2 seatero dunia.. seperti Ustaz Azizan MB Kedah, Arwah Ustaz Fadzil Mad Noor, Arwah Ustaz Nik'mat Yusuf, dan banyak lagi ulama di negeri kedah dan Malaysia nie.. Menteri Ustaz Jamil Khir pun belajar di sini dahulu...
yang ni balai ilmu.. dulu xde visi dan misi tu.. cantik kan..
Memang bersejarah laa negeri kedah nie.. ada lagi nie..

ada pekan cina, ada pekan melayu.. ??

menara ke-4 tertinggi di Malaysia

Masjid Bukhari yang indah...

mai pekena cha koeteow terbaik..!!
Masjid Zahir, Masjid Negeri Kedah
 memang letih la g jalan kedah nie.. byk lagi gambar.. tengok kat fb la ye.. hehe..

k.. chow.. roger n out..
wassalaam....

Wednesday, December 15, 2010

Tabiat Kerja

unit HD hosp TM

Senyum... =)

Tabiat kerja.. untuk individu2 yang bekerja..

untuk kite2 ajer!!

Monday, December 13, 2010

Al Quran Dusturna

Daripada Anas bin Malik R.A : Rasulullah SAW telah bersabda :

تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسكتم بهما: كتاب الله، وسنة نبيه(صلى الله عليه وآله وسلم

((Aku telah tinggalkan kepada kamu semua DUA perkara : kamu tidak akan sesat selamanya jika kamu berpegang pada keduanya, iaitu Kitab Allah (ALQURAN) dan sunnah nabiNya (SAW).))

Salam. Saudara saudari sekalian, kita mesti kembali kepada al-quran. dalam hidup kita sebagai seorang muslim/ beragama Islam.. kita kena ,mengambil Quran Kitab Allah ini sebagai panduan hidup kita ataupun perlembagaan(dustur) kita. 

Al-Quran yang juga merupakan Sumber Perundangan Islam yang pertama selain Al-Hadis yang kedua..

Kita sebagai pelajar, individu yg ISLAM perlu mempelajari Al-Quran ini dan hadis ini melalui Majlis2 ilmu.. dalam sehari kita juga perlu mengisi masa kita dengan bacaan al-quran.. walaupun xbyk, cukup sedikit sebagai tanda kita memegang al-quran dan menjadi panduan kita..

Ayuh sahabat2 ku sekalian, saya mengajak diri saya dan kita semua, hari2 JGN LUPA BACA QURAN..
kerana apa, kerana hati akan keras dan gelap jika kita xbaca al-quran.. 

Apabila sudah baca, kita cuba teliti akan maksudnya, dan kita perlu tingkatkan lagi kefahaman kita dengan menghadiri majlis ilmu/ceramah/kuliyah.. dan jika kita xsempat kita boleh dengar melalui mp3.. ceramah ustaz azhar ke.. byk sekarang ni sumber kita boleh dapat dari internet,.. (kita perlu taqwa)

Dan kita perlu amal apa yg kita tahu.. Inilah PERANAN kita sbg muslim.. xkan setiap masa kita nak berhibur. xkan setipa masa nak buat benda lagho... Bilakah masa kita untuk Allah PEMILIK kita?? Sesungguhnya hidup kita ni Allah yang bagi...

Inilah peringatan buat diri saya sendiri sebenarnya.. Maafkan saya sahabat2 jika saya ada kesalahan..

Wallahua'lam..


 

Thursday, December 9, 2010

Dirikanlah Solat...

Salam. Dirikanlah solat kerana solat itu tiang agama. Jika kamu tidak mendirikannya, maka kamu akan merobohkan agama.. Nauzubillah..

Ok lah.. itu adalah sedkit nasihat saya harini untuk saya dan kiita semua..

dan untuk kali ini, ini adalah hasil tangan saya yang pertama dlm edit2 gambar.. try tengok. ok x..??

 
yang ni buat kat Darul Quran Ustaz Husin.. masa ujung tahun 2008 rasanya.. masa tu tengah tolong ustaz husin jaga pelajarnya menghafal Al-Quran..

Wednesday, December 8, 2010

SS............

salam. tgh bosan2, terpikir plak nak upload logo2 nie.. mcm best jer.. huhu. saya ni sebenarnya suka dan minat sgt nak design2 mcm nie. edit gambar ke. tapi setakat ni biasa2 saje.. sebab saya belajr sendiri je guna photoshop.. main klik2. memang best..

so kat sini saya nak tunjuk la skit, hasil yang pernah saya buat. LOGO. Boleh lah nak bagi komen skit2 yg mana cantik, yg mana x cantik.. saya terima seadanya,, haha..
 
1. logo i-medik (saya buat logo ni sebab nak antar contest la cadangannya..) tengok i-medik.org. tapi malas nak abiskan. tak reti nak hurai motif logo nie.. haha.. biasa la.. buat syok2.. ok x??
 

 
logo 2 - yang ni logo bdmkist. bentuk pintu masjid. mcm lwak jer. ok la tu.. tapi sekarang bdmkist dah ada logo baru.. sahabat, habibullah yang buat.. dia punya lagi cantik. hehe. try tengok bdmkist.blogspot.com

 
logo 3 - yg ni plak logo sya reka untuk PTC. Sahabat saya mintak buat. Ustaz Firdaus Abu. Tapi xtaw la skrg dia guna ke x logo ni.. haha. ok? mcm x ok jer.. hehe

 
logo 4 - logo? mcm bukan logo jer. haha. ntahla.. tapi yg ni buat untuk klinik kist.. saja2 buat. simple je kan.. tgk ah rasanya nak reka lain.. bg nampak komersial skit kan.. 

ok tu je la.. lepas ni rasanya nak letak plak gamabr2 yang saya pernah edit.. wassalaaaaaam..

Monday, December 6, 2010

Selamat Tahun Baru 1432 Hijrah

Salam.

Bismillah. Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Marilah kita bersyukur di atas nikmat2 yang Allah berikan kepada kita.. dengan mengucapkan Alhamdulillah.. dan menggunakan nikmat2 tersebut untuk mengabdikan diri kepadanya.

Maghrib tadi telah masuk Muharram, tahun baru hijrah, 1432, maka telah pendeklah umur kita setahun..

dan dengan ini, kita semua mengharapkan Allah mengampuni dosa2 kita setahun yang lepas, dan akan memberi petunjuk kepada kita untuk menjalani kehidupan untuk setahun akan datang... Oleh itu, kita telah membaca Doa Akhir Tahun dan Doa Awal Tahun untuk hajat tersebut..

Dan saya, ingin mengingatkan diri saya, supaya ingat akan umur makin pendek dan kematian semakin menghampiri..

Dan saya, dengan ini, ingin meminta maaf kepada semua kenalan, kawan, sahabt, teman, guru-guru, di atas segala kesalahan dan kesilapan yang pernah saya lakukan,,.. Harap dapat maafkan saya... terima kasih..

Permulaan yang berapi2,
Akan menghasilkan pengakhiran yang bercahaya.!!!

Marilah kita tingkatkan amaln kita.. untuk matlamat kita yang paling besar iaitu MARDHATILLAH..

Wallua'lam..

Wassalam..

Friday, December 3, 2010

Mati, adakah aku telah bersedia?!!!

Salam.

Lagi 5 hari 1 Muharram 1432 Hijrah.. dan akan pendeklah umur kita..

lagi dekat kita dengan MATI...

aku ni sedar ke x aku ni lagi dekat dengan mati??
apa amalan aku yang aku nak bawak masuk dalam kubur nanti bila aku dah mati??
adakah amalan aku sebelum2 ni diterima Allah??
adakah Allah redha dan ampunkan dosa aku yang sudah banyak aku lakukan sebelum ini??
adakah orang2, sahabat2, teman2, aku yang sebelum ni aku pernah sakiti, mengumpat, fitnah, mengata, sudah maafkan kesalahan aku??

Ya Allah,
ampunkan dosa2 ku ya Allah.!!!
Terimalah segala amalanku sebelum ini ya Allah.!!! sebagai teman aku tika aku mati nanti..

Mak, Sahabat2, teman2, saudara2, guru2,
maafkanlah kesalahan dan kesilapan dan kekhilafan aku sebelum ni.
jika kamu x maafkan aku, macamana aku di akhirat nanti.??

Ameen...!!!

Ini antara isi khutbah jumaat hari ini,, dan saya menangis tanpa saya sedari, betapa kecil diri ini...

marilah kita insafi, muhasabah balik, tanya balik diri kita tentang soalan2 tadi.. moga2 dirahmati Allah..

Wallahua'lam... Wassalam...

Thursday, December 2, 2010

Islam : Realiti atau Falsafah??

Salam.

Pada malam ini tajuk yang dibincangkan di masjid Kota Damansara sangat besar. Disampaikan oleh Ustaz Zaharudin Mohamad. mengenai feqh kontemporari..

Dan beliau mengutarakan Islam adalah agama fitrah/realiti. Bukannya agama falsafah..

Panjang ceramah dia.. dari 7.30 sehingga 9.10..

Tapi sesungguhnya, apa yang saya dapat, memang banyak sebenarnya.. Islam bukannya agama falsafah.. dan nak terang ni nak ambik masa lama gak rasanya.. dan saya xmahir untuk menulis bab ni rasanya.. tapi sya boleh kongsikan kesimpulannya sahaja..

Insya Allah..KESIMPULANNYA IALAH...

Kita xboleh faham Islam dengan menggunakan falsafah.. jika kita sempurnakan islam mengikut falsafah, ia adalah salah..

Falsafah ialah : dari idealistik /pemikiran seseorg (nama)--> (definisi) --> (sistem/prinsip)

dan Islam adalah REALITI : realiti (sistem/prinsip) --> nama

Contoh : Dari definisi manusia : manusia ialah makhluk hidup yang mempunyai kepala, dua tangan, dan dua kaki

Jika kita faham manusia mengikut falsafah, apabila kita melihat lahir seorang yang mempunyai kepala, dua tangan dan SATU kaki, kita akan kata itu adalah bukan manusia..

Salah... memang salah jawapan dia..

Jika kita faham mengikut realiti, (realiti bermaksud dah sedia ada. dah ada baru kita panggil nama). Manusia adalah manusia. walaupun tiada kaki satu. ia cacat. Dia tetap kita panggil manusia..

Begitulah perbandingannya, kita faham Islam. Islam adalah Islam itu sendiri.
 Islam adalah Al-Quran dan As-Sunnah.

Sebagai contoh ; Negara Islam. Ia adalah realiti. berdasarkan Al-Quran. Dalam Al-Quran, tidak ada langsung disebutkan mengenai nama negara Islam itu, atau daulah islamiyyah, tiada sebut langsung..
yang disebutkan hanyalah realiti, ciri2 negara islam, dan akhirnya pada tahun kedua hijrah, barulah munculnya istilah nama Negara Islam itu.. Ia adalah realiti..!!

Mengikut falsafah, ada pihak mendakwa, Malaysia negara kita ini adalah Negara Islam. Tetapi, perlaksaannya adalah tidak bercirikan Negara Islam seperti Negara Madinah pada zaman Rasulullah SAWdahulu.. So, dia berfikir mengikut falsafah, Malaysia ini adalah negara Islam.. pada hakikatnya tidak..
So, salah ke x salah??

ISLAM BUKAN AGAMA FALSAFAH

Macamna nak bagi faham ya..?? Saya pun xreti nak tulis mcmn.. Tapi yang pentingnya, kita kena faham, Islam adalah Islam. Berpandukan Al-QUran dan AsSunnah. Wallhua'lam.

Kita kena belajar lagi benda nie.. untuk faham benda nie..

AMERIKA

Amerika amat takut akan negara yang akan melaksanakan negara Islam. Amerika dan sekutunya akan memusuhi negara yang ada orang ingin melaksanakan hukum dan Negara Islam di negara tersebut..

Seperti negara kita. Negara kita juga termasuk sebagai musuh Amerika. Tetapi sekarang ni dia x serang kita, dia x berperang dengan kita. Tetapi mereka dah serang pemikiran kita. GHAZWATUL FIKR. 

Ya. Jadi Amerika dah berjaya melawan dan menjajah pemikiran kita. dan negara kita hakikatnya bukan negara Islam.. Malaysia hanya negara yang didiami orang Islam. Tetapi bukan Negara Islam..

TANGGUNGJAWAB KITA

Faham. Kita kena faham Islam. dan sebar DAKWAH. inilah yang paling penting.

jika kita tahu sembahyang, kita boleh ajar orang lain sembahyang.
jika kita mahir hukum2 feqah, kita boleh kongsi dengan org lain..
jika kita boleh menulis, walaupun xpandai sgt, kita boleh menulis untuk menyebarkan kefahaman kita..

Penutup

Marilah saudara, ikhwah sekalian, kita perbaiki diri kita sehari-hari, kerana Allah suak orang yang memperbaik diri sendiri.. dan marilah kita berjihad untuk menuntut ilmu lalu menyebarkannya kepada org lain..

Mudah-mudahan dirahmati Allah.. InshaAllah..

Wallahua'lam. Jika ada kesilapan dalam pemahaman saya, boleh tegur..

Wassalm...

Wednesday, December 1, 2010

Taqwa dan Al-Quran


Salam.

Alhamdulillah, syukur atas nikmat Allah. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW.

Saudara saudari pembaca yang dirahmati Allah sekalian,

sejauh mana nikmat yang kita dapat sehari-hari, kita tukarkan dan jadikan ia sebagai amal soleh?? Ini persoalan pertama yang pengkuliah tadi bukakan..

KEPENTINGAN TAQWA

Apa penting taqwa? Firman Allah yang bermaksud,

Sesungguhnya yang paling mulia di kalangan kamu ialah orang yang paling bertaqwa...

Mulia...

Orang yang beriman dan bertaqwa akan menjadi mulia di sisi Allah dan juga di sisi manusia.
Setiap dari kita nak menjadi bertaqwa.. betul atau tidak.??
Setiap dari kita nak masuk syurga.. betul atau tidak??
Setiap dari kita nak berjaya di dunia dan akhirat??

Nak masuk syurga mesti kena jadik bertaqwa.. dan orang yang bertaqwa akan disayangi dan dirahmati Allah.. Jadi, dia akan dapat syurga.. Sesungguhnya ALlah tidak memungkiri janji..

Jadi, persoalannya, bagaimana kita nak jadi manusia bertaqwa??

MODUL ORANG BERTAQWA

 Al-Quran..

Ya. Ini lah modul yang kita mesti pegang.. Firman Allah dalam surah Albaqarah ayat 2,

Inilah Kitab, yang tidak mempunyai keraguan padanya, PETUNJUK bagi orang yang BERTAQWA..

Tidak lain tidak bukan hanya satu jalan, panduan, untuk menjadi org bertaqwa adalah Al-Quran..

Sekarang mari kita muhasabah diri setakat mana KOMITMEN kita terhadap Al-Quran??

1- Kemahiran membaca

Tanya balik pada diri kita sendiri, kita nilai sendiri, menggunakan skala 0-10, takat mana kemahiran kita membaca Al-Quran??

Firman ALlah dalam Surah Muzzammil : Ayat 4 : ((Dan hendaklah kamu membaca Al-Quran dengan Tartil))

Jika OK, soalan kedua ;

2- Memahami Al-Quran

Firman Allah dalam surah Muhammad : 24 : Maka apakah kamu tidak mentadabbur Al-Quran atauka hati mereka terkunci?

Sejauh mana kita sudah memahami isi kandungan al-Quran?? Boleh tanya diri sendiri.. Semua orang membaca buku mesti tujuan dia nak tahu dan faham apa yang buku tu cerita..
Org baca surat khabar sebab mesti dia nak tahu apa berita terbaru...
Dan ada satu kajian, antara banyak2 buku dan kitab org baca, apakah buku yang mereka baca tapi tak faham...

Itu sudah tentu al-Quran.. Sebenarnya kita baca Quran tapi kita x faham pun, dan tahu pun apa yang Al-Quran tu cerita.. termasuklah saya sendiri..

Soalan ke-3 - Beramal dengan Al-Quran

Sejauh mana kita telah beramal dengan kandungan Al-Quran..
selalunya kita guna quran masa bila??
Masa ada org mati.. kan? baru nak baca untuk si mati.. Walhal Quran itu sebenarnya untuk org yang masih hidup..
Bila kita baca Isti'azoh?? atau Auzubillah.. ? Bila nak mula baca quran.. kan?
Sebenarnya, bukannya masa kita nak baca quran je yang syaitan nak kacau.. masa lain pun syaitan kacau.. kan..

Jadi, bila kita nak masuk suoermarket lah katakan, ada x kita baca Auzubillah.. mintak berlindung dengan ALlah..

mesti x.. sebab saya pun x baca.. :0 itu sebablah bila kita masuk pasaraya je, kita beli apa yang kita x nak beli pun.. membazir seja.. dan Membazit itu sahabat syaitan..

Subhanallah... dan satu lagi, bila tengah drive orang hon kita, dan kita seringkali akan mengucapkan benda nie. stupid la..dll dan caci maki org yang hon kita tu.. walhal org tu bukannya dengar pun kita kata kat dia.. Kita aja yang sakit hati.. Bila dalam keadaan tu,

kita kena baca Innalillahi wainna ilaihi rajiuun...

bukannya bila orang mati sahaja kita kena sebut tu.. Ustaz tu bantai sungguh..semua berasa..huhu

dan last sekali yang ke-4 Ajarkan, Sebarkan ilmu dalam Quran tersebut..

Kita ini khoiru ummah, mengajak org kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran,,,


BACKUP

 Tetapi sesungguhnya, ustaz tu kata, setakat mana pun level kita dalam memahami, amal, dan sebar al-quran, Allah tak nilai benda tu.. Allah nak tengok kesungguhan kita dalam melaksanakan benda2 nie...

Usaha kita nak pergi belajar baca quran, usaha kita pergi dengar tafsir Quran, dan usaha kita menyebarkannya...

Firman ALlah : Dan perbaikilah diri kamu, sesungguhnya Allah mencintai orang2 yang memperbaiki dirinya...

KESIMPULAN..

Ustaz memberi saranan supaya kita menghafaz AL-Quran.. apabila kita menghafaz Al-Quran, 30 juz, InsyaAllah, sehari-harian kita akan penuh dengan al-Quran. Setiap masa ingat Allahh. sebab sentiasa baca Quran.

Hati ALQuran. Firman Allah, (Wahai org2 beriman, ingatilah Allah dengan sebanyak-banyaknya)

(Ingatilah aku, nescaya Aku ingat kamu, dan bersyukurlah dna janganlah kamu kufur)  

IMPIAN SAYA

Setela dengar kuliah tadi, saya sangat sedih kerana saya tahu saya di tahap yang mana.
dan saya mulai sekarang nak berazam sungguh2, nak menghafaz Al-Quran..

banyk kelebihannya. untuk akhirat sekaligus dunia..

InsyaAllah.. bukannya mustahil. boleh. cuma nak dengan xnak je..

nak jadik jutawan pun boleh. nak dengan xnak je..

So, setakat ini dahulu malam ni.. Pembaca sekalian, doakan saya bahagia di dunia dan di akhirat. dan boleh jadi Insan yang BERTAQWA.. Ameen.....

Wassalam...

Monday, November 29, 2010

Kenapa Kita Beragama Islam

Salam.

Surah Al-Anbiyaa ayat 107 ; Dan tidak Aku utuskan engkau (wahai Muhammad) melainkan rahmat ke seluruh alam..

Dalam ayat ni, ustaz masa kuliah maghrib tadi cerita pasal rahmat.

Rahmat yang nabi bawa ialah ISLAM...

Kenapa kita ni Muslim/orang Islam?? Adakah kerana mak ayah kita islam maka mita pun islam??

Jawapannya ialah kita sekarang ni Islam sebab Allah sayang pada kita.. KASIH SAYANG ALLAH. itu sebab kita harini hidup sebagai seorg Islam..

Tetapi sejauh mana kita menghargai kasih sayang Allah..?? Perbandingannya adalah seperti seorang sahabat atau teman memberi kita hadiah sebatang pen yang bernilai rm2. Dia memberi sebagai tanda persahabatan dengan kita. Jadi kita akan menghargai pen yang murah tu.. betol x..?

So, kita kena hargai kasih sayang Allah yang telah menjadikan ita sebagai Islam..

KASIH SAYANG ALLAH

Dan Islam, ada 3 sifat yang menjadi tanda kefahaman kita akan kasih sayang Allah yang memberikan kita islam ini..

  1. Islam itu tidak membebankan penganutnya..
  2. Islam itu mudah
  3. Islam itu untuk kita..
ISLAM ITU SENANG
 
Islam itu senang. Islam tidak membebankan. tapi sekarang ni, nauzubillah, kadang2 kita rasa islam ni susah. nak kena solat, nak kena tutup aurat, dll..

Kenapa kita rasa macam tu?? Sebab kita -1- x faham islam dan -2- kerana kita yang menyusah dan membebankan Islam itu sendiri!!!...

Kenapa kita xfaham Islam?? sebab x belajar.. sebab apa x belajar ??sebab rasa dah pandai...

Solat-xsusah.. klu xleh solat berdiri, duduk, klu xleh duduk, baring, klu xleh baring, isyarat mata, klu xleh jugak dah mati la tu agaknya.. :)

Puasa-xsusah.. sekali ja setahun.. dari pagi sampai maghrib. kejap ja.. tapi klu nak kata beban, contoh ; kita nak kena operate, doktor suruh puasa. susah ke senang?? dah la skait, suruh puasa plak..
ni kita ramadan masa xsakit, puasa.. xsusah pun,....

dah kalau uzur, xyah puasa, klu musafir, boleh bukak.. tapi ganti hari lain.. senang ke susah??
klu xmampu jugak bayar fidyah..

Zakat-xbeban...- Ada duit bayar.. sikit je rm7. tapi klu xmampu, kita pulak jadik asnaf.. dapat duit zakat.. senang ke susah??

Haji,-xsusah.. bagi sapa yang mampu, jika x mampu, xpe..  usaha sampai mampu,.. susah ke Islam ??


ISLAM UNTUK KITA JUGA


Sebab apa kita kena buat apa yang Allah suruh?? tinggal apa yang Dia larang...


Sebab semuanya hanya untuk kita juga.. Faedahnya hanya untuk kita.. Kita buat baik, kita dapat pahala.. Kita buat jahat, kita dapat dosa..

Kita buat ke, kita x buat ke, Allah xterjejas pun.. Kita hidup ni pun atas rahmat Dia.. Bumi Dia..

Kita buat amal, dapat balik kat kita...

KESIMPULAN

Sedap betul ustaz tadi ceramah, lawak pun lawak gak..

Kesimpulannya dia kata,

HARGAILAH ISLAM YANG KITA ANUTI SEKARANG...
  • FAHAM ISLAM
  • HAYATI ISLAM
  • LAKSANAKAN
InsyaAllah.. marilah kita semua merenung kembali dan koreksi diri kita...
dimana silap kita sebelum ini..

dan saya juga dengan ini mintak maaf kat sahabat2, teman2- saya buat silap, saya mengaku, maafkan saya..


Wassalam..

Sunday, November 28, 2010

Ilhamku

Aku mengaku rindu datang,
Hati tenang menjulang ilham,
Sinar Islam menyuluh terang,
Akal damai tanpa kelam.

Hatiku memaut mawar berduri,
Disiram orang air di tepi,
Namun terik menumpaskan diri,
Ku tahan agar rindu terhenti.

Ilham mustika tatkala senja,
Kota samar lampu duga,
Ku rempuh sakit jua,
Menari lalang suka ku duka.

Lembut sutera isi tersirat,
Panah tajam membidik jiwa,
Qalbi maaf andai kelat,
Dek duka perit dada.

Hanya untukmu hati...


Sunday, November 14, 2010

REDHA ALLAH

Salam.
\
Ni motivasi skit..!!! (baca dgn semangat !!)

Dalam hidup ini apa yang kita mahu sebenarnya??

nak duit? Hidup senang? xnak menyusahkan org? Nak jadik kaya??

nak enjoy je?? nak buat apa yang kita suka??

Apa sebenarnya yang kita mahu sebenarnya..??!!! kita hidup setiap hari, klu bekerja-nak carik duit..
kalau belajar-nak carik ilmu nak lulus exam dapat sijil, diploma, ijazah..

Di samping kita bekerja/belajar- kita mesti ada buat benda lain... mcm bersembang.. main game... main facebook... baca buku... tulis blog... baca blog org.... memasak.... memabasuh... dan byk lagi..

persoalan nya- kenapa kita buat benda2 tu?? mestilah jawapan nya..-nak buat apa lagi.. klu x bersembang nak buat apa.... klu x memasak nak makan apa... klu x tgk tv boring,,,.. klu xbaca xdapat ilmu...  kan3?!!

haa... Kat sini saya nak bagitahu..- apa yang saya tulis kat atas ni sebenarnya adalah jawapan kita.. betul x?? termasuk saya..

POINT SAYA

Apa point saya arini?? 

Sebenarnya, jawapan yang paling tepat adalah, iaitu jawapan org yang beriman dan beragama ialah... ::

MARDHATILLAH / keredhaan Allah / Allah redha kita

Apa yang kita buat, kita nak redha allah sebenarnya... kita belajar, kita nak redha allah... kita gi kerja nak carik duit, kita nak redha allah...

kenapa kita nak redha Allah..??

sebabnya ialah, kita nak masuk syurga...kan??!!

siapa yang nak masuk neraka. betul x.?? Jadik, hanya dengan redha Allah kita dapat masuk syurga.. Kita xkan dapat masuk syurga klu Allah x redha kita.. kita xbleh masuk syurga dengan amalan2 kebaikan pahala yang kita buat.. betul x?

byk mana sgt benda baik yang kita buat?? bayangkan, kita sehari ada 24 jam, siapa yang dalam 24 jam ni, dia buat pahala jer?? angkat tangan!! ada x? mesti xde punya lah...

ok.

MAK SAYA PESAN

Realitinya, dengan amalan yang sikit, pahala yang xbyk, yang banyak nye lagho jer, dosa jer, maksiat jer, tapi kita masih lagi nak SYURGA kan??

cuba kita fikir.. betul kan?

ok.- oleh itu, saya rasa la.. nak bagi Allah redha akan kita ni ada cara dia...:-

- Buat apa yang disuruh
- Tinggal apa yang Dia larang

dua benda ni jer.. senang kan?? senang sebut la, tapi kita ni susah nak buat.. benda2 mcm ni sebenarnya kita boleh fikir sendiri..

nak bersembang pasal cerita org lain, kita tahu sendiri apa yang kita sembang tu baik ke tidak.. datangkan manfaat ke tidak.. kita sendiri boleh menilainya.. kan3?!!

lagi2 la perkara besar, mcm SOLAT. kita dah tahu dah, solat kena buat. klu xbuat berdosa.. dah tahu dah. tapi xnak buat jugak.. kan3??!!

lagi, kita main face book, comment org tu, comment org nie.. comment gambar tu, comment gambar nie.. tapi kita dah tahu dah apa yang kita comment tu baik ke x. manfaat ke x. 

Xlain xbukan lagha jer... xde manfaat pun... kadang2 kita kutuk2 org, dapat dosa jer.. tapi, kita hanya bleh hilangkan stress kita.. itu hanyalah satu manfaat yang kita dapat.

Mak saya ada nasihat- dari dulu lagi 3 perkara :-

1- solat jgn tinggal
2- ingat Allah sokmo... dalm hati ingat allah,... nak g mana pun ingat allah
3- baca quran tiap hari... jgn tinggal langsung. klu xsempat ke, 2-3 ayat pun jadilah...

KESIMPULAN

Saya rasa, nasihat mak saya tu adalah 3 perkara yang sgt2 penting untuk dapatkan reha Allah..
kerana apa, 1-Solat cegah diri dari perkara keji dan munkar.- rasanya semua org pernah dengar ayat quran nie...

kedua- bila dah ingat allah, kita xakan berani buat benda jahat, maksiat, dll.. Hati kita adalah hati yang bersih.
"Kita rapat selangkah kepada Allah, seribu langkah Allah rapat kepada kita...!!" - maksud hadis

ketiga- Quran petunjuk kepada sekelian alam..- Surah Al-Baqarah ayat 2. - ada ustaz saya cakap. kita baca quran ni, bukan sekadar baca, tapi kita mentadabbur AlQuran... memahami isi kandungan Quran..

Oleh itu kita akan dapat apa yang kita mahu, iaitu Redha Allah...

INDAHNYA

Kita bersusah payah di dunia, kita akan senang di akhirat. Indahnya Islam...

insyaAllah, kita kena lakukan benda nie.. Bersama2.. kita kena carik dan usaha kepada Redha ALLAH ni.. Wajib .!!!

____+++ ini adalah kata2 semangat untuk diri saya sendiri, bukannya xbleh bersembang bab kereta, bab kerja, main game, main facebook, tapi HIDUP ni kena jelas matlamat dia..

So, kita xboleh dah nak main2 lagi klu kita dah jelas MATLAMAT kita. 

apalah hidup kita ni, keciiiiiiik sgt... semua pinjam HAK ALLAH.. ni pun nak berlagak. sombong..
Astaghfirullah...

Ok. ni sahaja saya nak motivatekan diri saya mlm nie,.. harap2 semua dapat manfaat. 

UNTUK REDHA ALLAH!!!

Wassalam...

Saturday, November 13, 2010

First Give Away : Pertama Beri Lalu


Salam. saya sedang bercuti dan ada kemudahan internet..

jadi saya nak join Pertama Beri Lalu nieee... hehe.. jgn marah Athirah's Aunty!!!

klik sini

Steps ;


1) Jadi follower AA
2) Berusaha menjadi top visitor. (Visit drp follower akan direkod spt di atas sehingga tarikh luput GA ni)
3) Buat entry psl GA ni.
4) Masukkan gambar GA (yg atas skali tu) dlm entry tersebut.
5) Tag 3 org kawan.
6) Inform link entry yg telah dibuat dalam komen utk entry (First Give Away) ni

Friday, November 12, 2010

Sayyidul Istighfar

Salam.


Zikir Pagi/Petang


Sayyidul Istighfar


Diriwayatkan daripada Syaddad Ibnu Aus R.A, daripada Nabi Muhammad SAW, Penghulu segala istighfar :-

اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ
((Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, tiada Tuhan selain Engkau, Engkau yang menciptakanku. Aku adalah hambaMu. Aku akan setia pada perjanjianku denganMu semampuku. Aku berlindung denganMu dari kejahatan yang aku lakukan. Aku mengakui nikmatMu padaku dan aku mengakui dosaku, Oleh kerana itu ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa selain dari Engkau.))

Nabi berkata: Sesiapa yang membacanya pada waktu siang dan yakin dengannya, lalu ia meninggal pada siang hari itu sebelum malam maka ia adalah dalam kalangan ahli syurga.

dan sesiapa yang membacanya di malam hari, lalu ia meninggal pada malam itu sebelum subuh, ia adalah dalam kalangan ahli syurga.

(Bukhari, Kitab Da'awat, bab Afdhal Istighfar, Jilid 7, Halaman 150, Hadis No 6306)

SYUKUR

Alhamdulillah... Segala puji bagi Allah dan selawat ke atas Nabi SAW.
Moga kita digolongkan dalam golongan orang yang beriman dan bertaqwa..

Hari ni saya berpeluang untuk ke masjid Kota Damansara bersama2 mak. dan selepas Maghrib ada kuliyah Maghrib.

Syukur kerana dapat ilmu baru pada hari ini. Ustaz tu membincangkan dan menyampaikan sebuah hadis kepada jemaah, iaitu hadis dari Sahih Bukhari.

Hadis ialah sumber rujukan kedua dalam Islam yang patut kita belajar dan ambik tahu. Sekurang-kurangnya kita amalkan sunnah sikit daripada xdak langsung.

dan Sahih Bukhari ialah kitab kumpulan hadis yang kedudukannya paling tinggi selepas Al-Quran - bukan Harian Metro (ustaz tu buat lawak)

Selalunya org sekarang, bangun pagi2 carik surat khabar.. buka nak baca quran ke hadis ke..
-terasa la jugak- hehe

dan hadis ini diriwayatkan oleh sahabat yang bernama Syaddad Ibnu Aus R.A. Beliau adalah dari kalangan Ansar.(penduduk asli madinah). - cerita pasal sahabat ni, hadis ini adalah satu2nya hadis yang diriwayatkan oleh beliau dalam sahih Bukhari. Sahih Bukhari ada lebih kurang 9ribu lebih hadis. 

dan 9ribu hadis ini adalah yang terpilih dari tapisan Imam Bukhari yang telah mencari dan menghafaz jumlah hadis yang banyak-iaitu lebih kurang 600ribu buah hadis.. Subhanallah!!!

ni juga maklumat umum tentang sahabat Nabi ; Sahabat nabi ialah yang hidup pada zaman Nabi masih ada, pernah berjumpa Nabi dan beriman dengan nabi..

Adapun Abu Jahal, Abu Lahab, Musailamah Al-Kazzab juga hidup pada zaman Nabi, tetapi mereka tidak beriman dengan nabi..

dan juga seorang tabiin yang bernama Uwais Al-Qarni, juga hidup pada zaman nabi, tetapi tidak berkesempatan untuk berjumpa nabi kerana menjaga ibunya yang sakit, uzur lagi buta. beliau ada Tabii'in keran hanya berjumpa dengan Sahabat sahaja... tidak mendapat title Shabat kerana tidak pernah berjumpa nabi..

Bagi Sahabat sahaja mendapat pangkat R.A. (Allah meredhai nya)

INTISARI ZIKIR

dimulakan zikir dengan kita mengaku ENGKAULAH RABku, 

Sebenarnya semua orang, xkira islam, kafir, mengaku bahawa yang mengaturkan segalanya adalah Allah. Mana mungkin kita boleh mengawal aliran darah dalam badan kita. kita manusia ini sgt lemah.  Orang cina, india juga mengakui, cuma mereka degil. tidak mahu mengucap. Masih meneruskan ajaran nenek moyang mereka yang syirik...

Hatta Abu Jahal Abu lahab juga mengaku tuhan penjaga Kaabah adalah Allah. pada ketika Kaabah ingin diserang oleh tentera bergajah Abrahah, Abu Jahal dan Abu Lahab hany duduk relax goyang kaki, sebabnya ialah mereka hanya menjaga dan menguruskan kaabah, urusan orang buat haji dll. Mereka yakin Allah adalah penjaga Kaabah. 

Cuma mereka degil, tidak mahu beriman dengan Nabi.

Lagi digabungkan Anta Rabbi dengan kalimah Tauhid (laa ilaha IllAllah)..

Ini lah perbezaan iman kita dengan iman Abu Jahal. Mereka tidak mengucapkan kalimah agung ini. Degil!!.

Tiada Tuhan Selain Allah - 

Dan yang lain kita mengaku kita adalah hamba yang diciptakanNya - 
- berada di bawah perjanjianNya
- melakukan segala yang kita mampu
- kita lemah
- kita bergantung, meminta lindung dari Allah
- kita guna nikmat Allah (semua yang ada pada kita adalah dari Allah)

Oleh itu ampunilah aku... Ini adalah puncak istighfar.. - kita minta Allah ampuni kita..

Kerana hanya Allah adalah Al-Ghaffar.. _ Pengampun segala dosa. dosa kecik. dosa besar..

AMALAN NABI

Ini adalh amalan nabi pagi dan petang.. dalam himpunan doa Maathur yang disusun oleh Imam Hassan Albanna juga ada Sayyidul Istighfar ini..

Kita boleh amalkan dengan yakin.. kita telah diberi tiket untuk ke syurga.. di samping tidak meninggalkan ibadah2 wajib yang lain..

Ini ibadah sunnat.

Kita yakin, kita dapat..

Hanya ada dua tempat kita akan kembali.. Samada SYURGA atau NERAKA..

tiada org dapat pilih antaranya.. tengah2 syurga dan neraka..

Manalah tempat kita... Wallahua'lam..

Moga kita mati dalam Islam dan tergolong dalam kalangan Ahli syurga..

Ameeeeeen...

SEDAR

rupanya banyak lagi ilmu yang kita xtahu... banyak sangat...

belagak pandai ja...

ok lah.. dah xlarat nak tulis... hehe.. harap bleh ambik sikit manfaat dari entry mlm nie.. dan dapat amalkan.. InsyaALLAH.. lebih2 lagi diri ini la...

K. jumpa lagi!! Wassalam....

Tetapkanlah driku di atas jalan ini..

Wednesday, November 10, 2010

Mudah?

Alhamdulillah...

siang tadi Paper pemberdahan 2, dan Paediatrik dah selesai...

masuk tajuk Burn, Klasifikasi burn, parkland formula, pengurusan di wad...

lagi masuk tajuk ectopic pregnancy, komplikasi dia,

lagi apa ntah, x ingat.. so far so good la..

semoga semua jawapan yang saya buat tadi dapat diterima... xmengharap tinggi, tapi insyaAllah boleh laa...

Paediatrik [plak masuk tajuk congenital heart problem... jenis2 dia.

pastu soalan yang mcam saja bagi markah bonus, =) soalan mengenai makanan; bagaimana nak menjadikan waktu makan menyeronokkan, apa cara untuk menarik minat anak2 terhadap makanan..

goreng sungguh2!!!! hehe..

satu lagi soalan Acute gastroenteritis.. (A.G.E)..

Saja tulis ni sebab rasa nak tulis.. moga2 dapatla result yang sepadan dengan usaha saya yang xseberapa nie...

InsyaAllah...

K.. esok last paper. Kesihatan Komuniti 3...

Wassalam...

Saturday, November 6, 2010

Jadual Exam..

salam.

Minggu ni minggu peperiksaan final Diploma M.A sem 4.

start dengan semalam. sampai khamis nie.. 

saja tulis kat sini, tolong doakan kejayaan saya..!! Ameeen!!

Sabtu (6.11) - OSCE - alhamdulillah dah selesai...

Ahad (7.11) - Perubatan Kecemasan (3pm-5.30pm)

Isnin (8.11) - Pengurusan Bencana (9.30am-11am)

Selasa (9.11) - OSCE .unmain station. _harap2 soalan senang..

Rabu (10.11) - Surgikal II (9.30am-11am)
                     - Paediatrik (3pm-4.30pm)

Khamis (11.11) - Kesihatan Komuniti III (3pm-5pm)

9.30pm - naik bus balik kl.... 

Kepada semua, doakan kejayaan saya.. 

Ya Allah, jadikan kami dalam golongan orang2 yang berjaya.. di dunia dan di akhirat..
Ameeen!!!

Sunday, October 31, 2010

Hujan...

Salam.

Arini gelap. hujan. lebih 24 jam x henti2.. Allahuakbar.

Ya Allah Maafkan Ampukanlah dosa2 hambaMu ini...

Jadikanlah hujan ini manfaat...

So, setelah lama saya xpost entry dalam ni, buat makluman, saya dah tamat latihan klinikal di HRPZ selama 2 bulan. dan dari itu, banyak pengalaman yang saya dapat. Berada di dalam wad Perubatan dan Pembedahan.

dan dalam dua bulan tersebut, macam2 perkara telah berlaku. sedih, gembira, panas, sejuk, sedar, xsedar, sihat, sakit, semuanya telah berlalu.

masa tidak boleh diundur. Dan kerana itu, sedikit sebanyak altitude diri ni telah berubah.

baik xbaik x tahulah... Allah kurniakan kesihatan, saya bersyukur. kadang2 kita terlupa.

Allah berikan ujian, saya sabar. kadang2 kita xdapat sabar. kita lemah.

Saya cari ILHAM, kadang2 sesat. xjumpa.

Kenapa?

Saya adalah manusia. Kita manusia. Selalu lupa.

saya sangat2 suka, terkesan dengan post ini, blog os, Kita xbleh menipu diri sendiri.

memang terasa. kita xbleh tipu diri..

ok. xde ilham nak tulis. Ya Allah kurniakan ilham kepadaku, agar ku tenang dan bahagia..

Salam...

Sunday, October 24, 2010

Kau Ilhamku

Akan ku ubah lirik ini...!!!

Beribu bintang dilangit
Kini menghilang
Meraba aku dalam kelam
Rembulan mengambang
Kini makin suram
Pudar ilhamku tanpa arah

Sedetik wajahmu muncul
Dalam diam
Ada kerdipan ada sinar
Itukah bintang ataupun rembulan
Terima kasih kuucapkan

Izinkan ku mencuri bayangan wajahmu
Izinkan ku mencuri khayalan denganmu

Maafkanlah oh…
Andai lagu ini
Mengganggu ruangan hidupmu

Kau senyumlah oh…
Sekadar memori
Kita di arena ini
Kau ilhamku
Kau ilhamku…

merah kau ilhamku..

Sunday, October 10, 2010

Panduan Mengerjakan Umrah 2

Assalamualaikum WBT.

Alhamdulillah, selawat dan salam kepada Rasulullah SAW, moga hari ini lebih baik dari hari semalam.

Post ni adalah sambungan cerita umrah yang telah tertangguh.

Rukun Umrah yang ketiga : Saie

  •  Setelah selesai melaksanakan tawaf sebanyak 7 kali dengan yakin dan sempurna, perkara SUNNAT yang boleh dilakukan ialah solat sunnat tawaf, dan berdoa di hadapan Multazam.
  • Selain itu, sebelum kita bergerak ke mas’ie atau tempat sai’e, kita juga sunat meminum air zamzam untuk menghilangkan sedikit rasa penat…
  • Sai’e ialah jalan berulang-alik sebanyak 7 kali, bermula dari Bukit Sofa dan berakhir di bukit Marwah hanya bertujuan ibadat kepada Allah. Bukannya kerana sebab lain. Saie boleh dilakukan tanpa wudhuk. Masa nilah kalau nak kentut pun boleh. Hehe.
  • First skali, naik bukit Sofa, menghadap kiblat dan kita disunatkan bertakbir. Allahuakbar3 dan niat saie.
  • Semua bacaan niat dan doa bolehla dirujuk di dalam buku panduan umrah. Susah nak taip kat sini..
  • Bila kita dah mulakan berjalan, (Bukit Sofa ni rendah skit dari bukit marwah), ada bacaan2 yang khas sunat kita baca. Bagi lelaki, apabila sampai di bawah lampu Hijau, disunnatkan bagi mereka berlari2 kecil sehinggalah sampai ke lampu hijau kedua.
  • Ia mengambarkan cerita Siti Hajar isteri Ibrahim yang berlari2 ketika cemas mencari air untuk puteranya Nabi Ismail yang kehausan. Siti Hajar berlari dari Sofa ke Marwah sebanyak 7 kali untuk melihat tanda2 jika terdapat rombongan2 saudagar yang membawa air. Namun, tiada seorang pun yang lalu.
  • Maka, ilham dan rahmat dari Allah, telah terbit air daripada tapak kaki Ismail yang mengetuk2 lantai pasir. Dapatilah Ismail dan ibundanya air untuk minum.
  • Itulah dia ZamZam yang tidak pernah kering sehingga sekarang.
  • Daripada zamzam itu, maka rombongan2 saudagar peniaga yang lalu di kawasan itu akan singgah untuk mengambil bekalan air di situ.
  • Lama kelamaan, kawasan itu menjadi satu kawasan perdagangan yang sangat terkenal dan amat strategic.
  • Kembali kepada rukun saie ini, masa saya lakukannya pada kali pertama, setelah tibanya dari Madinah, saya lakukan sai’e ini seorng diri. Tiada guide sebab ustaz yang sorong nenek saya masa tu, saya kehilangannya dek kerana sesaknya jemaah buat umrah malam tu.
·         Alhamdulillah, saya selesaikannya dengan sempurna InsyaAllah. Moga Allah terima ibadat saya tu.

Rukun keempat : Bergunting atau bercukur
·          
  • Habis2 je saie tujuh kali, masanya untuk bercukur dan lebngkaplah satu kali ibadah umrah..
  •  Bergunting ni syaratnya hanyalah 3 helai rambut. Skurang-kurangnya. Itu sahaja.
  • Bagi yang tiada rambut, hanya diletakkan pisau cukur menandakan bercukur.
  • Fadilatnya besar. Allah ampunkan dosa orang yang bercukur/bergunting. (hadis)
Dan yang kelima : Tertib

·         Semua rukun dilakukan mengikut tertib. Tidak boleh langkau.

CERITA LAGI

Nak cerita skit lagi, masa saie lelaki xbleh pakai kasut. Perjalanan 7x ulang alik tu lebih kurang 3.5 km. Jauh tu. Memang letih skit. Dan sakit tapak kaki. Bagi perempuan xpe. Bleh pakai stoking. Dan ingat2 balik, memang best masa g umrah aritu. Masa saie bleh tengok dekat lorong tengah tu, memang dikhaskan untuk orang yang menggunakan kerusi roda. Ada yang ambik upah 1 saie 40 riyal. Dasyat betul, laju betul orang yang ambik upah tu tolak. mEmang kerja dia tolak orang. mEmang laju.

Saya juga beberapa kali menyorong nenek buat saie. Bila nak panjat bukit Marwah, berat sikit. Sebab tinggi. Memang berpeluh la.. dengan pakai ihramnya..
Tapi lepas dua tiga kali buat umrah, dah biasa dah. Xletih sangat. 

PERINGATAN

Sebenarnya, berdasarkan maksud umrah itu sendiri bermakna ziarah.
Ada seorang ustaz ni bagitahu, jemaah Malaysia khasnya, telah tersilap konsep. Bila pergi umrah, dia mahu melakukan ibadat umrah banyak kali. Itu adalah silap.

Kerana apa? Kerana kita lebih disunatkan membanyakkan melakukan perkara2 sunat yang lain seperti iktikaf, solat sunat, tawaf sunat, baca al-quran. Kerana di situ adalah pahala yang berlipat kali ganda.
Ada jemaah yang buat umrah pagi dan petang. Hanya letih. Nabi x pernah buat ,mcm tu. Saya pun baru tahu akan perkara ini. Masa saya pergi haritu, cukup 7 hari kat mekah, saya buat umrah cukup 7 x. sehari sekali.

Sepatutnya, kata ustaz tersebut, banyakkan ibadat sunnat…

PENUTUP

Diri ini masih lagi teringat Mekah, Madinah, Tanah Haram yang tiada seorang pun kafir di dalmnya.. Nyaman, amannya di sana. Banyak kenangan. Ni xcerita lagi masa nak mencuba mengucup Hajarul Aswad, kesukarannya memberi seribu satu memori dalam kepala nih..

Ya Allah, nak pergi lagi.. Masa haji nak dekat. Mesti mekah sekarang ni penuh dengan jemaah. Mesti Masjid nabi sekarang tengah sibuk membuat penyediaan.

Alhamdulillah. Aku telah menjadi tetamuNya. Aku syukur sangat2. Aku doakan semoga orang lain juga turut menjadi tetamunya InsyaAllah.. 

Itu sahaja lah rasanya dapat tulis. Ada lagi gambar2 kat sini :- Sekian. Wassalam…
<< Masa panjat Bukit Sofa
masa ni baru lepas cukur-rehat atas bukit Marwah

Kaabah-Aman


gambar terbaik-tingkat atas sekali =>


masa ni nak balik dah. rehat kat masjid Jedah, dekat dengan airport Jedah
suke botak!! huhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails