Saturday, February 27, 2010

Salam Maulidur Rasul

Salam maulidur rasul saya ucapkan kepada semua blogger sekelian. dan juga kepada seluruh ummat Islam xkira di mana anda berada.... Semoga kita semua mendapat syafaat daripada rasulullah SAW di akhirat kelak... InsyaALLAH...




Banyakkan berselawat kepada junjungan Nabi Muhammad SAW kerana Allah dan juga malaikat2 juga berselawat ke atasnya.... apatah lagi kita..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Sunday, February 14, 2010

Happy Chinese New Year!!!!

Assalamualaikum wbt...

Satu ucapan, Selamat Tahun Baru Cina kepada sesiapa yang semua org cina.... semoga tahun baru Harimau ni menjadikan an
da semua lebih berdaya saing dan menjadikan diri lebih baik daripada tahun2 yg lepas......

Alhamdulillah, mlm ni bertempat d D'Klasik KK saya dapat online sekali lagi.... Sesungguhnya hidup manusia ini sentiasa di dalam kerugian... kenapa saya berkata begitu??. Kerana ada Firman Allah dalam
Surah yang saya rasa semua org tahu.. Surah Al-Asr... Allah telah bersumpah..

Demi Masa, Sesungguhnya manusia di dalam kerugian.. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh, dan berpesan2 dgn kebenaran, dan berpesan2 dgn kesabaran....

Kadang2 saya berfikir, mcmn lah katanya manusi
a ni rugi??.. adakah kita buat kerja sehari2 kita dianggap rugi? adakah kita main game atau main internet dipanggil rugi?? apa makna sebenar rugi ni??

saya nak cerita ni berdasarkan apa yang saya tahu la... Kelmarin saya ada beli buku bertajuk Langit Ilahi-Tuhan tak Lupakan Kita- hasil tulisan Hilal Asyraf. langitilahi.comDalam permulaan buku ini, penulis telah mendatangkan soalan, Siapakah Kita? Dari mana kita datang? Kenapa k
ita didatangkan? Ke mana kita akan pergi??



Baru baca sikit buku tu, saya dah mula berfikir, betul jugak apa yang diceritakan oleh penulis. beliau telah menyentuh bab kehidupan kita. kehidupan seorg manusia yang sgt istimewa... apakah matlamat manusia...

saya telah melihat masa kini, kwan2, member2, masyarakat, umat islam, org melayu, alim ulamak, budak sekolah agama, pondok, dll semuanya adalah bergelar manusia.. memang la. xkan haiwan plak.. hihi.. Tetapi saya dapat simpulkan dan dapat saya katakan, setiap manusia ni, ada yang mempunyai matlamt hidup dan ada juga yang tidak tahu matlamat sebenar hidup mereka ini... bagi mereka yang tak tahu atau tak jelas dengan matlamat hidup mereka ini, mereka inilah golongan yang dapat saya kategorikan sebgai MANUSIA YANG RUGI....

Matlamat kita adalah ALLAH SWT... ya, itulah matlamat kita.
  • ibadat kepada ALLAH
  • ikhlas melakukan sesuatu perkara kerana ALLAH
  • makan kerana ALLAH
  • berdakwah kerana ALLAH
  • menulis blog kerana berdakwah kerana ALLAH
  • belajar ilmu Medical Assistant untuk kerja untuk cari duit untuk hidup dan berdakwah kerana ALLAH....
  • belajar ilmu agama untuk mendekatkan diri kerana ALLAH
  • main game FIFA untuk menghilangkan tension supaya boleh study kerana ALLAH
Semuanya kita lakukan kerana ALLAH SWT...

Adakah kita terfikir semua ni..??

Apa yang saya nak katakan skrg, ialah, apakah matlamat bagi org yang kita kata tiada matlamat (org yang rugi) contoh seperti apakah matlamat remaja2 yang berpeleseran, rempit, remaja yang melakukan maksiat zina, dll?? dan juga apa matlamat orang islam yang berada di kota raya yang hanya pergi kerja balik kerja semata2 untuk mencari duit. tiada aktiviti lain seperti berdakwah dan sebagainya...

Apakah matlamat hidup mereka>>??

Sesungguhnya, saya rasa mereka hanya hidup untuk mencari kesenangan dan kemewahan dunia semata2. xpun, hanya untuk mencari keseronokan dalam hidup. contoh, remaja pemuda yang tidak berakhlak, hidup hanya untuk seronok. mereka ini sembahyang, puasa, bayar zakat, tapi mereka ini saya fikir tiada matlamat. sebab mereka masih lagi melakukan benda2 maksiat, membuang masa, dan menyumbang ke arah jatuhnya imej islam di negara 'islam' ini. baru2 ini, buang anak, bakar anak dlm tong sampah, mereka inilah yang melakukannya. siapa lagi??

kalau difikir diri tu jahat sangat, buat zina, pastu mengandung dan beranak, buang pulak anak tu kat masjid, dlm longkang, tong sampah, saya rasa, haiwan pun x sanggup buat macam tu.. kenapalah b*d*h sangat....(sebenarnya saya rasa sgt terkilan dgn peristiwa2 mcm ni, rasa mcm nak marah)..

perkara2 yang terjadi ni kita mesti ubah.... kita mesti ubah orang yang rugi ini kepada orang yang untung... Tugasan untuk mengubah ummat ini tergalas di bahu kita, pemuda2 yang faham Islam dan sebagai seorg da'e...

bagaimana? How?

Saya rasa, segalanya mesti bermula dgn diri kita.... Kita mesti mengubah diri kita dahulu, sebelum mengubah orang. sepertimana kata2 ulama xsilap(xingat), ISLAH NAFSAK WAD'U GHAIRAK (ubah/perbaiki diri dan berdakwah kepada org lain)..

dan perkara2 lain, saya rasa kita boleh fikir sendiri... satu point sahaja di sini..
DAKWAH

OK. itu sahaja apa yang saya dapat tulis mlm ini. sesungguhnya saya sendiri merasakan diri ini tergolong dalam keadaan yang rugi. kerana apa? kerana saya masih lagi tidak menggunakan masa dan peluang sebaiknya... Daya saya hanya mampu berdoa dan berusaha untuk menjadi manusia yang tidak rugi di dunia dan juga di akhirat. Amin Ya Rabb...

Thursday, February 4, 2010

Perkongsian Pengalaman-KOBANNA 2010

Bismillahirrahmanirrahim.....
Assalamualaikum WBT.
Dulu kini dan selamanya aku bersyukur ke Hadrat Ilahi, ALLAH ROBBUNA, diatas nikmat Iman dan juga nikmat Islam dapat lagi aku hidup di muka bumi Allah ni...
Klu takdir aku x dibangunkan dari tidur pagi tadi nescaya aku x dapt lagi nak menulis blog nih.... Alhamdulillah.....

Sudah lama saya tidak mengupdate blog nie... xjumpa internet... begitu juga dengan masalah TMnet yang masih x repair2 lagi line streamyx rumah... Dalam kesempatan masa petang ni, saya nak berkongsi sedikit cerita dan pengalaman yang telah saya ikuti sepanjang 2 minggu ini...

pada 30 Januari 2010, Sabtu, bertempat di UNITEN Bangi, telah berlangsung Konvensye Pemikiran Hassan Albanna (KOBANNA) yang telah dianjurkan oleh ISMA dan JAWI. Saya telah menghadirinya bersama rombongan dari ISMA kelantan(dua bas)..

Sepanjang program tersebut, saya dapat menyimpulkan,
- Semua organisasi dan persatuan-persatuan Islam dan yang membawa nama Islam, seharusnya mengambil pemikiran Hasan AlBanna sebagai modul dan method dalam menjalankan dakwah dan menyebarkan Islam. Ini kerana Assyahid Imam Hasan Albanna sendiri, beliau telah membawa perubahan besar kepada ummat Islam pada abad ke 20 dan sehingga hari ini ideologi beliau dalam membawa Islam sangat2 berguna dan efektif untuk digunakan. Ketika beliau menjalankan dan menubuhkan Ikhwanul Muslimun di Mesir, beliau telah menggunakan pelbagai cara di dalam berdakwah. Antaranya yang sudah kita maklumi, beliau pergi ke kedai2 kopi untuk berdakwah.. Sehinggalah pengaruh beliau telah tersebar d kalangan org arab dan beliau memsuki politik dan berjaya menyebarkan dakwah ISLAM di kalangan orang Arab yang pada masa itu di ambang kegelapn setelah jatuhnya Pemerintahan Khilafah Uthmaniah pada 1924.

- walau sesiapa pun dan dari organisasi manapun, xkira parti politik apa pun, yang membawa nama islam, mestilah menjadikan matlamat Negara Islam ataupun Daulah Islamiyyah itu matlamat nombor SATU.!!! Untuk ke arah tersebut mestilah dengan mengikut peringkat2 :-
  1. Berrmula dengan diri sendiri,-berakhlak dengan akhlak Islam, hidup dengan cara hidup Islam, membina keimanan dan ketaqwaan yang tinggi kepada ALLAH. dll..
  2. BAITUL MUSLIM-iaitu keluarga Muslim, mesti dibina di atas ketaqwaan kepada Allah dan daripada dua individu suami isteri yang telah berakhlak dengan akhlak ISlam dll...
  3. apabila wujud baitul muslim, masyrakat ISLAM akan wjud.. ia akan memudahkan lagi pembinaan mesyarakat ke matlamat seterusnya dan yang palng tinggi iaitu:-
  4. DAULAH ISLAMIYYAH...
- Apa peranan pemuda zaman sekarang, seperti saya dan blogger2 yang lain?? Dapat saya simpulkan tugas kita sekarang ialah mendokong agama ALLAH dengan mengikuti apa2pun persatuan ataupun organisasi2 yang terpilih, untuk membantu dan menjadi tiang kepada Daulah Islamiyyah yang akan diusahakan.. Untuk itu, kita mestilah :-
  1. Memperbaiki diri atupun dalam bahasa arab ISLAHkan diri dengan melakukan segala suruhan ALLAH dan meninggalkan apa yang dilarang. SOlat nombor satu, mestilah dijaga dengan sebaik-baiknya.
  2. Berakhlak dengan akhlak Islam. Berbuat baik kepada Ibu-bapa, kawan2, guru-guru, pensyarah-pensyarah, orang tua dll. Menjauhkan diri daripada benda2 lagho dan maksiat. sesungguhnya maksiat itu akan membawa kepada maksiat yang lain. (HABLUMMINALLAH WA HABLUM MINANNAS)
  3. Join dan mengikuti persatuan2 islam samada di peringkat sekolah ataupun NGO2 dan lain2... bukan untuk kepentingan persatuan tersebut, tetapi untuk diri sendiri jugak. selagi mana persatuan tersebut tidak lari daripada panduan syarak, boleh diikuti.
  4. Sibukkan diri dengan majlis2 ilmu, untuk menambahkan ilmu duniawi dan juga akhirat, dan juga mendapat kelebihan sebagai seorg penuntut ilmu. Penuntut ilmu ialah seorang MUJAHID ataupun orang yang berjihad. Tidak kira ilmu akademik@agama, wajib dipelajari untuk diri sndiri jugak... lebihkan ilmu agama kerana itu yang pasti akan membawa kepada akhirat sebagai amalan yang akan dkira. IKHLAS di dalam setiap pekerjaann...
  5. sebagai remaja, dan juga sebagai pendakwah, kita akan diuji dengan pelbagai ujian. dalam usia yang orng panggil jiwa berkelodak dengan nafsu ini, CINTA MANUSIA ialah ujian yang saya anggap sangat besar. Mungkin hanya bagi saya tidak pada org lain... dalam tempat kita mengaji, di IPTA ataupun IPTS, dan juga peringkat sekolah, wajib ada perempuan atupun wanita di sana. Fitrah manusia ialah menyukai jenis yang berlainan padanya, dan kerana nafsu yang ada pada diri setiap remaja, ditambah pula dengan pujukan syaitan, remaja dan pemuda termasuk saya sendiri x akan dapat mengelak daripada persaan sebegini... walaupun kedua2 lelaki dan perempuan berpendidikan agama, tidak mustahil unytuk tidak jatuh di dalam percintaan yang haram ini..... oleh itu, saya terutamanya dan pemuda2 sekalian perlulah mengambil langkah proaktif dan inovatif untuk menyibukkan diri dalam program2 keagamaan, menambah iman, dan sebran dakwah...
- Semua apa yang saya tulis pada hari ini, saya hanya ingin berkongsi apa yang saya rasa dengan semua pembaca sekalian.. juga sebagai peringatan kepada diri sendiri dan juga kepada pembaca sekalian...

Dengan itu, kija nak tengok gambar2 kepergian saya ke program KOBANNA ini boleh lah dilihat di dalam Facebook saya...

Itu sahaja pada kali ini, ASSALaMUALAIKUM...

Selamat berjuang!!! amin... Selamat berjihad amin!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails