Wednesday, March 31, 2010

SELAMAT HARI MELAHIRKAN AMIN...buat mak....

Usia Terus Merangkak......

Selamat Ulang Tahun Kelahiran
Agar semakin matang, dewasa & bercita-cita
Perjalanan yang baru bermula ini harus diisi
    dengan ketabahan & kesabaran...
Usia yang semakin meningkat seharusnya
    diiringkan dengan peningkatan amalan..
    agar pinjaman usia tidaklah sia-sia...

Usia semakin senja terasa hendak dimanja,
Tapi bukan dengan kemewahan
  atau gelak tawa keriangan...
Sebaliknya dengan ketaqwaan & kesayuan
mengenang birai dosa yang melambai
meresahkan....
Berdampinglah dengan kemuliaan 
   Al-Quran, menyusuri inci pengertian,
Mendidik jiwa & hati dengan keampunan....

Ulang tahun mu kali ini,
aturlah langkahmu dengan penuh
   semangat untuk mencurah bakti
kepada ibu lambang ketaatan
dan teruslah mengabdikan diri 
  kepada-Nya....
Sesungguhnya setiap ketetapan itu
  ada janji-Nya...
Terpulanglah kepada diri kita 
bagi mentafsir & mencarinya...

Selangkah kita hampir pada-Nya,
seribu langkah Dia menghampiri kita...
dengan keampunan, kasih sayang dan
perlindungan....

Ya ALLAH, kami tahu dosa telah 
menyelimuti diri ini,
tapi kami tahu kerahmatanMu
lebih besar daripada kemurkaanMu...
    Ampunkanlah segala dosa kami
Andai jiwa ini tidak bermaya
Yang diharapkan hanyalah petunjukMu...
  Iringilah perjalanan usia ini
       dengan NurMu...
dan jangan Kau palingkan hati ini
setelah Kau beri hidayah Mu....

Saturday, March 27, 2010

Rehlah Imaniah PEMBINA kist 2010

Tarikh : 26 Mac 2010
Tempat : Lata Janggut, Jeli.
Peserta : Ahli PEMBINA KIST (10 orang)
Kenderaan : Van Ustaz Zaidi (syukran ustaz!!)
Driver : Akhi Malik dan Akh Hanis....
Ahli : Syahrul, Adam, Akifi, Hassan, Qurniawan, Amin, Nadi, Habibullah

Aktiviti2 : berkumpul di Pustaka AZ-Zahraa, Kota Bharu
- Meraikan kedatangan lawatan JKP Isma dari Kuala Lumpur (Us Abdullah Zaik)
- Mendengar ucapan daripada Ustaz Abdullah Zaik (klik di sini)
- Solat Jumaat di Masjid Kubang Kerian
- Hafazan Al-Quran dalam van (tugasan kena hapal 1 muka surat sorang)
- BBQ Sahabat..
- Mandi bermodul (hehe)
- Solat Asar Berjemaah 

Komen : Best sangat2..
tapi saya letih sangat2... hehe.. 

Kat sini ada sikit-sebanyak gambar kami di sana ...... Semoga bleh buat lagi!!!


Sunday, March 21, 2010

KAMIE 2010

SALAM. Salam Ukhuwah. Salam Perjuangan.

Kem Kepimpinan Mahasiswa Islam Kelantan (KAMIE 2010)
Tarikh : 18-20 Mac 2010
Tempat : Sweet Beach Resort, Tok Bali
Anjuran : Markaz Siswazah Kelantan (MSK) dengan kerjasama Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO Negeri Kelantan
Peserta : JAIPUTRA, KIST, KIAS, UM nilam puri, Masterskill, UiTM Machang, UniRazak, IPG Pgkln Chepa, Kolej PTPL (86 orang)

Alhamdulillah syukur kehadrat ALLAH swt kerana dengan limpah kurnianya dapat lagi saya menghirup udara segar oksigen untuk hidup lagi hari ni...
Perkongsian pengalaman.

KAMIE 2010 yang saya join minggu baru ni, sesungguhnya telah menghimpunkan 9 buah IPT di negeri kelantan nih.. Peserta seramai 86 orang muslimin dan Muslimat telah menyertai program ini...

Saya dan sahabat2 lain dari KIST mewakili Badan Dakwah dan Masjid KIST sangat beruntung kerana dapat mengikuti program ini.. Banyak manfaat dan pengalaman yang dapat ditimba daripada program ni...

Antara modul2 yang dijalankan juga lain dari yang lain.. Antaranya ialah, modul ice breaking ataupun taaruf sangat menarik.. setiap peserta diberi 4 helai kertas kecil berlainan warna. dan peserta diarahkan untuk menulis maklumat yang berlainan di atas setiap kertas tersebut.. ipt, hobi, kelebihan diri, dan asal..

kemudian kertas tersebut diserahkan kepada urusetia untuk digembur2kan dan diberi semula kepada peserta - kertas orang lain...

seterusnya dalam masa 10 minit para peserta diminta untuk mencari semula pemilik asal kertas yang mereka dapat tersebut...dan menulis nama pemilik asal kertas tersebut di belakang..

maka dalam masa sepuluh minit, dengan kelam kabutnya, kami masing2 mencari tuan kertas tersebut. dan saya dapat menjumpai kesemua tuan kertas.. alhamdulillah...

hasilnya ada yang dapat semua, dan ada juga yang x dapat semua..

dan apa yang saya lihat kesannya ialah, dalam masa 10 minit, setiap dari kalangan peserta dilihat sangat mudah bergaul dari mula program sehingga tamat program 3 hari. sangat mahabbah.. sangat baik.. walaupun daripada ipt berasingan dan juga tempat asal yang berbeza...

satu modul yang sangat best. mungkin bagi sahabat2 dan rakan lain sudah pernah melalui modul ni, tetapi bagi saya ini adalah first time dapt modul mcm ni.. memang best. InsyaAllah dengan pengalaman ni boleh guna modul ni plak dalam program2 bdm atau lain2.. 

antara gambar semasa program :..

Sekian...

Tuesday, March 16, 2010

S.T.D

 Salam. Hari ini, pelajaran saya dalam Subjek Kesihatan Komuniti 2, tajuknya ialah
Sexually Transmitted Disease (S.T.D)... 

Antara penyakit2nya ialah syphilis, gonorrhea, dan genital herpes.

dan antara lain ialah chlamyda, trichomoniasis.
En Azli, lecturer yang agak best la... beliau mengajar subjek ni dengan byk method dan kaedah. hampir semua pelajar suka akan cara beliau mengajar. termasuk saya....

Antara yang saya ingat perbezaan di antara ketiga2 penyakit [sifilis, gonorea, dan herpes]ialah 
  • siflis bercirikan ada shanker pada tubuh badan, iaitu merah2..
  • gonorea ada discaj yang keluar daripada kemaluan, (discaj:nanah)
  • dan herpes ada small blister ataupun gelembung2 air pada tubuh badan...

Walaupun begitu, apa yang saya nak tulis malam ni ialah, susungguhnya, byk2 penyakit std ini hanya lah dihidapi oleh orang yang mengamalkan seks bebas, melanggan pelacur, dan yang sewaktu dengan nya...

Setelah belajar tajuk ni, dapat saya simpulkan, semua penyakit ini disediakan khas oleh ALLAH SWT kepada manusia yang melanggar hukumNya- berzina, merogol, melacur, dll...

Nauzubillah...semoga kita dijauhkan daripada kesesatan dan marilah sama2 kita berdoa agar dikurniakan tubuh badan yang sihat, panjang umur dalam kebajikan, diberikan ilmu yang bermanfaat, dan ditetapkan hati dalam iman...

InsyaALLAH....

Wassalamm....

Monday, March 15, 2010

Demi Masa

Firman ALLAH SWT dalam surah Al-Asr ; 

Demi Masa, Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh, dan berpesan2 dengan kebenaran dan juga berpesan2 dengan kesabaran....

Saya berfikir, setiap hari kita melakukan benda, perkara yang sama.. contohnya makan, minum, mandi, belajar, berfikir dan lain2 lagi...

Pada malam ini, saya terfikir lagi, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian. dan juga saya terlintas di fikiran, pada zaman sekarang ni, zaman akhir zaman, ramai manusia saya rasa berada dalam kerugian... termasuk diri saya sendiri...


kenapa saya rasa saya rugi?? kerana mungkin saya tidak menggunakan masa sebaiknya...


bagaimana dengan orang lain?? teman2 saya, sahabat2 saya, ummat islam lain, apakah mereka juga terasa rugi seperti saya...


minggu ni saya dapat lagi beberapa assignment yang perlu dilaksanakan.. Subjek Kesihatan Komuniti, Nursing. Saya hanya dapat rasa rugi sebab saya ada masa nak buat asgmen2 tu. tetapi tiada langkah ataupun perkara yang dapat saya lakukan. bukan xdapat lakukan, tetapi tidak mahu lakukan..


lagho. lagho.. main game yang membuang masa.. rasanya dah lama saya x main game fifa dan sebagainya... hanya kawan2 yang masih asyik bermain game sehingga berjam2 lamanya...


Sebagai renungan kita semua, saya mengajak diri saya sendiri dan kita semua, berfikir dan memikirkan adakah setiap perbuatan kita sehari2 kita lakukan kerana ALLAH?? Adakah setiap perbuatan kita mulakan dengan kalimah  Bismillah?? dan adakah kita boleh menjamin, setiap perbuatan kita mendapat redha ILAHI.??


Sesungguhnya Allah menyembunyikan redha-Nya pada setiap amal kebajikan hambaNya, dan Allah juga menyembunyikan murkaNya pada setiap perbuatan kita...


Jadi, apa yang perlu kita lakukan ialah, melakukan sesuatu amal atau pekerjaan 
  • dengan bersungguh2
  • semangat
  • tidak bertangguh-tangguh
  • mula dengan Basmalah
  • Niat Lillahi Taala
  • bukan kerana orang (riak)
Amin! cuba Amin menjadi yang terbaik..!!


Sahabat2, teman2, doakan aku....


sekian, Wassalam...

Sunday, March 14, 2010

Cuba Amin Cuba!!!

 
Cuba ku cuba
Menjadi yg terbaik...
Cuba ku cuba
Menulis yg menarik...
Cuba ku cuba
Berfikir yg praktik...
Cuba ku cuba
Mencari yg mendidik...
Cuba ku cuba...

Cuba Amin!

Ku tahu kau cuba,
Menafi yg terbalik menjadi terbaik...
Cuba Amin!
Memadam mistik menulis menarik...
Cuba Amin!
Melupa kritik berfikir praktik...
Cuba Amin!
Membiar dusta mencari mendidik...
Cuba Amin!

Pengisian Diri

Salam. 
Pengisian Diri.
Pengisian Rohani.
Pengisian WAJDI..

Bertemu semula.. Alhamdulillah telah selesai dan tamatlah sudah program wajdi 2010 anjuran bdn dakwah (BDMKIST) pada 11-12 Mac yang lalu... terasa kurang sikit bebanan kerja. tetapi walupun begitu masih banyak lagi perkara yang saya mesti selesaikan...

Bertindak sebagai Pengarah Program, sebagaimana yang saya post sebelum ni, rasa seperti x bersedia, memang.. mmang banyak pun kelemahan dan kekurangan dapat sya pelajaran melalui Wajdi kali ni.... 


  1. melaksanakan sebuah program yang besar seperti ni, memerlukan hati dan bekalan jiwa yang kental...kerana apa? kerana bukan mudah untuk melaksanakannya dengan sempurna... banyak complain dan kekurangan dalam program Wajdi ini..
  2. Pengisian Diri..??? Sebagai AJK ataupun urusetia, mestilah mempunyai pengisian rohani dalam diri, kerana bukan mudah untuk menegur orang dan juga bukan mudah untuk menguatkan hati meneruskan program yang banyak kerja dan prosedur yang perlu dibuat.. 
Saya sendiri sangat merasakan syukur kerna dapat juga melaksanakan program ini.. dengan pertolongan dan bantuan dan sokongan dari semua pihak, ustaz, ustazah, lecturer, sahabat2, teman2, AJK bdn dakwah, dan juga peserta... TERIMA KAsiH semua!!

Walaupun saya mersakan byak sangat salah saya dan kesilapan saya semenjak sebelum program dan juga semasa program, tetapi saya juga merasakan sgt beruntung kerana dapat banyak pengalaman baru yang dapat mengajar mcmn nak buat program plak lepas ni... MINTAK MAaF di atas kesilapan.


Jikalau masa berada di Maahad dulu, pengurusan dan perjalanan program mudah untuk dirancang kerana semua AJK ataupun urusetia berada di dalam satu tempat iaitu ;sekolah/asrama, jadi mudah untuk melakukan mesyuarat dan sebagainya...


Brpgram di IPT ini jauh lebih mencabar!!!.. Bukan senang nak mengumpulkan AJK untuk meeting... kerana kelas x sama, asrama kediaman pun jauh2, tetapi itulah dia, itulah hakikat yang sebenarnya bagaimana nak buat program yang mantap di IPT seperti ni...


Untuk laporan lengkap program WAJDI ini, sila klik di sini.. bdmkist.blogspot.com

Walauapapun, apa yang saya nak bagitahu mlm ni, melalui tajuk, iaitu PENGISIAN DIRI, ialah, sesungguhnya saya kurang sangat pengisian dalam diri ini. Rasa tidak layak untuk memikul tanggungjawab amanah Tuhan yang berat ini.. Tetapi saya teringat kepada firman ALLAH SWT yang maksudnya :

''ALLAH tidak sesekali mentaklifkan seseorang dengan apa yang dia tidak mampu..''

Apa yang aku perlu buat??
  • Tambah pengisian- dengar ceramah, majlis ilmu,
  • Banyak baca Quran- pupuk rasa cinta ALLAH
  • Banyakkan Selawat- Tanda cinta kepada Nabi
  • Kurangkan lagho- maksiat mata, mulut, telinga, dll
Doa sebagai senjata MUKMIN.. doakan aku tetap dan sabat di jalan dakwah. keredhaan ALLAH ku mohon... Harap diampunkan dosa..... Amiiiiiiiiiinnnnnnnnn....


Sekian, wassalam...




 












LDK-ada modul-ada kesan insyaAllah>










Harap boleh tinggalkan comment di sini..

Sunday, March 7, 2010

WAJDI 2010

Assalamualaikum WBT. 

Kem Waja Diri (WAJDI) 2010 akan diadakan pada 11-12 Mac, iaitu hari Khamis dan Jumaat nie dekat Seri Permai resort. Anjuran Badan Dakwah dan Masjid KIST (BDMKIST)

 

Sekarang saya sangat berasa ketaq, xtaw nak cakap mcmn, mcm xsedia lagi untuk buat program nie. Pejam celik pejam celik, wajdi makin hampir. dah lama x buat program dan join program, rasa kurang ingat mcmn program yang selalu buat masa kat maahad dulu...

Walaubagaimanapun, kadang2 saya berasa semangat la plak nak buat program nie... teringat masa kat maahad dulu... ptg tadi meeting WAJDI kali ke3, dan kini saya sudah nampak sedikit sebanyak bagaimana perjalanan program tersebut... dengan sokongan daripada semua ajk dan juga ustaz ustazah... jazakumullahu khairan kathira..

saya berharap dan berdoa agar tidak rasa lemah dalam membuat aktiviti dakwah ini walaupun sekarang ni tengah bertungkus-lumus untuk menyiapkan assignment yang banyak kerana masa dulu x buat. kerja tangguh,.. inilah akibatnya buat kerja tangguh.. xelok sebenarnya.. (jgn contohi ye).. la tuajjil amaluka ilal ghad...

OK. sekian sahaja malam nie.. SALAM PROGRAM.....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails