Friday, August 27, 2010

Badar -Tuhan, Berikanku Kekuatan..!!

Bismillahirrahmanirrahiim...
Alhamdulillah aku bersyukur ya tuhan kerna masih lagi dapat beribadat di bulan mulia ini...

Saudara saudari pembaca sekalian, hari ni 17 ramadhan... Saya ingin berkongsi sedikit perkara tentang hari ini dlam sejarah..

Adakah anda tahu, pada 17 Ramadan tahun kedua Hijrah, telah berlaku sebuah peristiwa penting dalam sejarah islam. Iaitu Ghazwatul Badr ataupun Peperangan Badar.

Petang tadi pada jam 5.30 petang, Ikhwah Isma Kelantan mengadakan sebuah program Rehlah Masyi sejauh 3 km. Masyi klu dalam bahasa melayu ialah berjalan. Saya telah turut serta dalam program tersebut.,,, Tujuan kami berjalan ialah untuk memperingati Peristiwa Peperangan Badar. Tetapi perjalanan kami tidak dapat dibandingkan dengan perjalanan Rasulullah dan Para sahabat semasa dahulu.

Diceritakan, jarak antara Badar dan Madinah adalah sejauh 150 km. Rasulullah bersama Muhajirin dan Ansar seramai 313 orang berjalan kaki semata-mata bertujuan untuk menyekat rombongan Kaum Musyrikin yang membawa barang2 milik Muhajirin untuk didagangkan.. Bersama rombongan Nabi 70 ekor unta dan 2 ekor kuda.

Rasanya kita xboleh nak bayangkan betapa letihnya, betapa sakitnya, berjalan kaki sejauh itu pada bulan ramadhan.. Begitu juga dengan Rasulullah SAW, baginda turut berjalan kaki dan tidak menaiki kenderaan!!

Allahuakbar. Allah Maha Besar. Semasa perjalanan, rombongan Kaum Musyrikin yang diketuai oleh Abu Sufian telah mendapat tahu bahawa rombongan Nabi akan meyekat mereka... Lalu, Abu Sufian menghantar utusan ke Mekah dan memberitahu Abu Jahal untuk menghantar bantuan tentera ke Badar bertujuan untuk melawan kumpulan nabi.

Kumpulan Nabi yang tidak bersenjata oleh kerana niat hanya untuk menyekat rombongan musyrikin, mengetahui bahawa mereka akan bertempur dengan tentera Musyrikin yang seramai 1000 orang.!!!

Wallahua'lam dengan kuasa Allah SWT, terjadilah peperangan antara kaum Muslimin dan kaum Musyrikin di Badar. Klu kita pikir melalui akal, 313 vs 1000-- agak2 sapa menang...? mestilah yang 1000...

Tetapi kebesaran dan pertolongan Allah SWT ke atas orang Islam, Nabi dan para sahabat telah memenangi pertempuran tersebut... Diceritakan, Allah telah menghantar hujan di kwasan tersebut dan air hujan itu telah menjadikan padang pasir/tanah di tempat kaum Muslimin menjadi padat dan tanah di tempat musuh menjadi becak...

Oleh itu, orang Islam dengan mudah dapat mengalahkan tentera kafir tersebut dengan mudah sekali...

Pengajaran yang dapat kita ambil daripada cerita ini ialah, puasa di Bulan Ramadhan bukannya menjadi kelemahan kepada kita, sebaliknya ia adalah satu kekuatan bagi kita.. Pertolongan Allah juga menjadi bukti bahawa orang2 yang beriman mempunyai Allah yang Maha Penolong. Kita mesti meminta pertolongan daripada tuhan selain kita membuat apa yang Dia suruh dan tinggal apa yang Dia larang... Barulah pertolongan Allah itu akan sampai...

..PUASA..

Jika kita fikir mengikut akal kita, tidak dapat tidak kita akan terfikir bahawa kita BERPUASA- tak makan sehari, mesti kita akan letih. tak larat. tiada tenaga dan sebagainya...

Sesungguhnya kita mesti mengubah mindset kita tu... puasalah yang akan menjadikan kita kuat... dalam bulan puasa ni syaitan telah diikat.. musuh yang ada dalam diri kita sekarang hanyalah nafsu kita sendir...

saya teringat tazkirah daripada En Razak semasa program Qiamullail di Masjid kolej, beliau berkata, hasil daripada pembelajaran ialah PERUBAHAN.

Kita datang kolej, nak belajar contoh, pembantu Perubatan, kita nak berubah sebenarnya. daripada tak tahu kepada nak tahu.

begitu juga, kita masuk dalam Madrasah Ramadhan, ataupun sekolah ramadhan, hasil daripada sekolah ni kiat nak perubahan..

Perubahannya kita akan lihat selepas Bulan Ramadhan ini... Segala amalan di bulan ini seperti membaca Al-Quran setiap hari, akan kita teruskan walaupun Ramadhan telah berlalu...

Dan saya juga teringat, beliau mengatakan dalam bulan ni, kita mesti rasa sedikit kekuatan, iaitu kekuatan untuk melakukan ibadat, solat terawih, baca quran, dan lain2,.. Kenapa kita ada kekuatan macam tu?? padahal sebelum ni kita x buat pun??.. Katanya, inilah bukti rahmat dan kasih sayang Allah kepada kita yang dilimpahkan pada bulan ini... Subhanallah... harap2 kita semua akan mendapat rahmat ini sepanjang umur kita..Amiinnn...

Saya menulis malam ni, ikut sedap tangan je... Tangan yang menaip.. Harap2 apa yang saya tulis ni diredhai ALlah... 

Lagi peringatan buat saya, takutlah pada neraka... takutlah pada maksiat... maksiatlah yang akan menggelapkan hati.. Hatilah tempatnya jatuh pandangan Allah.. Bila hati gelap, hilanglah rahmat Tuhan.. dan Keredhaan Tuhan...

Dan kepada rakan2 semua, doakanku supaya dapat terus sabat dalam dakwah, diberikan hidayah dalam setiap amalan, dan yang paling penting, keredhaan Allah SWT.

Ya Allah, aku memohon kepada mu, Ampunilah dosa2ku yang lalu, ampunilah dosa arwah abah, ampunkan dosa2 ibuku, dan sayangi mereka sebagaimana mereka menyayangiku semenjak dari kecill... Jauhkanlah diri ini daripada berbuat maksiat kepadaMU, jauhkan kami dari azab Mu, aku memohon hidayah cintaMu Ya Allah, tunjukkanlah aku jalan yang lurus.. Sesungguhnya Kau tahu apa yang di dalam hatiku...

Amiin Ya RabbalAlamin,,

Wallhua'lam...

Saturday, August 14, 2010

Ramadhan Ilhamku


Salam Nur Ramadhan…

Aku mencari ilham,
Untuk ku nukilkan bersama Ramadhan,
Ibadahku kepada Tuhan,
Keikhlasan menjadi kuntuman,
Ramadhan menjadi teman,
Ilhamku ku temui sehaluan,
Sudah ku cintai Ramadhan,
Kerana ku temui ketenangan.

Ilhamku meniti sehari-hari,
Perjalanan hariku berhati-hati,
Kerana hatiku miliki kendi,
‘Tuk ku isi dengan nur hidayati,
Ku mengharap Rahmat-Mu Ya Tuhan,
Dan taufiq ku pohon sentiasa berpanjangan,
Maghfirah-Mu pada pertengahan,
Matlamatku adalah keredhaan,
Fasa terakhir sangat ku harapkan,
Terhindar dari api neraka jahannam….

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails