Wednesday, June 23, 2010

Madinah Al-Munawwarah

Bismillah-Dengan Nama Allah..

Sudah lewat malam.. selesai mengemas baju-bersedia untuk balik ke Kelantan esok...

Nak kongsi lagi cerita, masa kat Madinah, 4hari sahaja... Memang best. Setiap waktu kami solat di Masjid Nabi yang sejuk dan selesa.. Hotel juga amat2 lah selesa dan tentunya makanan yang terhidang sedap2 belaka.. xbanyak sangat habis duit untuk makan. semuanya disediakan..

Yang habis duit nya dek kerana membeli hadiah2 untuk saudara, kawan2... Shopping.. : ) Memang tempat untuk membeli  belah.. (tetapi niat kena betul) ..:: xsusah nak membeli kat sini. sama saja. mekah dan madinah.. sebabnya, ramai Tajir atau peniaga arab kat sana semuanya boleh berbahasa melayu.. Sepuluh riyal.. Halal.. Murah.. Mari2.. Terima Kasih.. Semuanya tahu. dan kita yang membeli juga kena pandai tawar menawar..

Ada satu kedai tu. masa mula2 datang beli serban at dia harga 25. dapat 15..
pergi sekali lagi dia letak 10 ringgit pulak.. memang kena tipu terang2.. huhu. xpelah... macam2 perangai manusia..

Ketika di Madinah, program ziarah selain daripada kawasan masjid seperti Raudhah dan perkuburan Baqi', kami telah dibawa ke tempat2 lain yang bersejarah.
  • Masjid Quba-masjid pertama yang dibina Nabi...
  • Masjid Qiblatain-tempat ketika Nabi SAW mendapat wahyu untuk menukar arah kiblat dari Baitul Muqaddas ke arah Kaabah di Mekah Al-Mukarramah..
  • Jabal Uhud-tempatnya Ghazwah Uhud
  • Ladang Kurma dan pasar kurma-tempat jemaah umrah Malaysia banyk melontar duit-(shopping kurma)
Dan ada banyak lagi tempat bersejarah yang kami lalui sepanjang perjalanan tu.. Semuanya mutawwif cerita. dari A sampai Z. Yang ini tempat nabi, yang tu maqam isteri Nabi, yang ini cerita nya macam ni. banyak sangat. Saya ada record penceritaan ustaz tersebut ketika berada dalam bus.. nanti klu ada masa saya dengar balik dan cerita kat sini..InsyaAllah..

Kesimpulannya, perjalanan kami, ziarah kami ke Madinah sangat2 memberi kesan. terkesan dengan sejarah pada zaman Rasulullah SAW dahulu.. Ni xcerita lagi ketika di Mekah.. banyak sangat cerita, dan tak tahu nak cerita macam mana..

Ok lah. setakat ni sahaja untuk malam nie. Biiznillah, saya akan berkongsi lagi pengalaman saya ketika di DUA tanah haram tersebut.... Wassalam...

_silalah...

Tuesday, June 22, 2010

UMRAH :: 1001 Kenangan

Bissmillahirrahmanirrahim...

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Walillahilhamdu...

Segala puji bagi ALLAH rabbul alamiin... Selawat dan salam ke atas Nabi Rahmatan Lil'alamiin..

Aku bersyukur Ya Allah kerana Kau telah memberi nikmat sihat, dan masa lapang, dapat lagi aku meneruskan hidup, bernafas, menikmati kenikmatan yang tak terkira, merasai perasaan bahagia... Sesungguhnya kepadaMu lah suatu hari nanti akan aku kembali....

Sahabat2, rakan2, guru2, saudara saudari, pembaca blog yang dihormati. Nak dekat sebulan dah rasanya x mengupdate blog ni.. Dari sebelum cuti sem haritu, masa cuti, dan hari ni, nak habis dah cuti sekali pun x update blog.. Xberkesempatan.

Rasanya ramai yang telah maklum, saya telah selamat mengerjakan umrah di Baitullah AlHaram, selama kurang lebih 2 minggu... klu ikut betol, 12 hari 10 malam je.. 
  • Bertolak : 8 Jun 2010 (Selasa) 
  •                 Jam 1400 waktu Malaysia
  • Tiba di Airport Medinah : Jam 1800 waktu Medinah
  • Perjalanan selama 8 jam lebih...
Subhanallah, inilah perjalanan musfir saya yang paling jauh rasanya, terbang merentasi benua, sehingga melangkaui masa, dan perjalanan musafir yang paling berharga rasanya...

Banyak pengalaman untuk diceritakan.... bermula dari KLIA Airport, seluruh ahli keluarga, kebanyakan sanak saudara telah berkumpul di sana untuk menghantar kami semua, iaitu seramai 9 orang semuanya. Mak dan saya, Pak Njang dan Mak Njang serta Angah (Khairul Anuar), Mak Teh, Nenek Laki dan Nenek Puan, dan juga Nenek Umai (mak kepada Mak Njang). Nenek Lelaki berkerusi roda dan juga nenek Umai pun berkerusi roda -oleh kerana tua..

Masa nak pergi tu, langsung xterbayang dan terfikir di akal fikiran saya, untuk menjaga nenek ketika di mekah madinah nanti.. dan pada masa tu jugak, xterasa langsung diri ni nak ke Tempat suci itu- Tanah Haram.. Macam xpercaya dah nak pergi..walaupun ramai makcik pakcik semuanya memberikan semangat dan kiriman doa...

Alhamdulillah, semua perjalanan semasa pergi selamat dan tidak berlaku sebarang masalah. cuma sedikit cemas ketika beratur nak masuk platform, saya teringat yang saya telah terlupakan kamera digital yang baru dibeli, ditinggalkan di dalam tandas... MasyaAllah, nasib baik dapat jumpa balik setelah berjumpa dengan seorg jemaah lain yang baru keluar tandas tersebut memegang kamera tu... Ya Allah cemasnya hanya Tuhan saja yang tahu.. sungguh careless diri ini..

Dan niat juga telah dibetulkan sebelum pergi tu... Abang saya Os sempat call dari mesir bertanyakan khabar dan menanyakan niat saya ke sana untuk apa... Baru saya terfikir akan niat.. Sebelum tu, xpikir langsung tentang umrah ni.. macam xready sangat... Syukur tuhan berikan jalan...

Setibanya di Airport Medinah, turun2 ja kleluar dari flight tu, terasa akan bahang panas yang amat sangat, xpernah terasa di Malaysia.. Jam 6 lebih (petang) sampai di Madinah dan suhunya mencecah 42 darjah celcius.. Amat panas, macam duduk kat tepi kipas aircond bahangnya...

Di airport, kami bersama jemaah yang lain (ANDALUSIA Travel & Tours Sdn Bhd), disambut oleh mutawwif- seorang pelajar di Mekah warga Indonesia-Ustaz Ahmad Fathoni Zanur, dengan sebuah bus untuk menuju ke hotel penginapan di Pekan Madinah...

Terharunya rasa apabila diberitahu sudah melewati Tanah haram Madinah, tempatnya tinggal Nabi Muhammad SAW selama 13 tahun stelah berhijrah,.... Kami dinasihatkan supaya jamak takhir apabila tiba di hotel... Kami tiba di hotel pada jam 8 malam. Setelah mengumpul barang bagasi semuanya dan masuk ke bilik hotel, disunnatkan untuk mandi sunnat masuk ke Tanah Haram dan melakukan sujud syukur..

Setelah itu, Pak Njang, Angah dan saya turun makan dan terus berjalan kaki menuju ke Masjid Nabawi untuk menunaikan solat... Sangat dekat jarak dari hotel kami ke masjid. Allah Maha Besar, cantiknya masjid nabi.. ramainya orang... bekas air zamzam banyak... selesanya dengan aircond dalam masjid... betapa besarnya masjid tersebut. Menitis air mata tanpa disedari..

Dan setelah selesai solat, Pak Njang yang dahulunya pernah mengerjakan haji mengajak Angah dan saya pergi ke Raudhah.... Menangis terharu diri ini, melihat maqamnya Rasulullah SAW dan Sahabat- Sayyidina Abu Bakar dan Saiyyidina Umar.. dengan jemaah lain yang berasak2  di raudhah tu untuk menunaikan solat sunat 2 rakaat... Satu keadaan dan perasaan yang tak pernah saya alami.. satu ketenangan dirasa.. terharunya rasa.. hiba... Walaupun hanya lalu melihat dan memberi salam kepada Rasulullah dan sahabat...

dan malam itu, tidurlah kami dengan badan yang teramat letih setelah seharian perjalanan...

akan bersambung....nak tido dah.... harini pun letih. dari pagi ke shah alam ada urusan jpj sampai ke malam ke puchong plak- umah paktam..

ada skit gambar.. banyak lagi sebenarnya... nanti uplod lagi..

-dalam masjid-mula2 masuk

minum zamzam

Saturday, June 5, 2010

Perkongsian pengalaman sukarelawan LL4G

Salam. Di Kuala Lumpur. Selepas pulang dari Kelantan.

Link ni ada cerita pengalaman sukarelawan LL4G yang berada di atas kapal Mavi Marmara yang telah diserang oleh Israel pada 31 Mei haritu..

klik sini.


For GAZA.. TAKBIR.!!!!

Tuesday, June 1, 2010

LL4G - Breaking News AlJazeera

LL4G - Ya ALLAH, Unsurna 'alal Qaumiz Zolimin....

Berita Harian Online | Nasib 11 rakyat kita masih samar

Nasib 11 rakyat kita masih samar
Oleh Haspaizi Mohd Zain, Sukhairi Abd Thani dan Nor Hatina Shuib
bhnews@bharian.com.my
2010/06/01

Dua krew TV turut berada atas kapal

SHAH ALAM: Nasib sembilan sukarelawan Misi Lifeline 4 Gaza (LL4G) dari Malaysia dan dua krew televisyen Astro Awani yang berada atas kapal Mavi Marmara yang diserang tentera Israel ketika misi kemanusiaan menghantar bantuan untuk penduduk Palestin di Semenanjung Gaza pagi semalam, belum diketahui.
Setakat tengah malam tadi, sekurang-kurangnya 19 orang dilaporkan mati dan berpuluh lain cedera dalam serbuan komando Israel ketika kapal itu berada di perairan antarabangsa, di luar pantai Gaza.
Mereka yang menyertai misi bantuan kemanusiaan itu ialah Noorazman Mohd Shamsuddin, Dr Mohd Arba Ai Shawal, Dr Syed Muhammad Haleem Syed Hassan, Dr Selamat Aliman, Jamaluddin Elias, Al Hami Hussian Suhaimi, Mohd Nizam Mohamad, Abd Halim Mohamed Redzuan, Hasanuddin Aqsi As Syarif. Dua krew Astro Awani ialah wartawan Ashwad Ismail dan jurukamera, Samsul Kamal Abdul Latip.

Pengerusi LL4G, Zulkifli Mohd Nani, pada sidang media di sini, berkata ketika menghubungi bahagian komunikasi di Gaza pada jam 3.15 petang semalam, beliau dimaklumkan lebih 10 mangsa terbunuh dan 30 cedera dalam kejadian itu.

"Saya hanya sempat membuat panggilan telefon tidak sampai dua minit dan diberitahu sebarang komunikasi atas kapal Mavi Marmara sudah diputuskan oleh Israel," katanya dan menambah misi bantuan kemanusiaan itu membawa kira-kira 10,000 tan barangan bantuan, antaranya ubat-ubatan bagi pesakit kanser di Gaza, selain pakaian dan makanan.

"Kapal Induk Marvi Marmara adalah satu daripada tujuh kapal yang menyertai konvoi bantuan kemanusiaan. Ia diserang ketika menuju ke perairan Gaza melalui Laut Mediterranean. Konvoi diketuai sebuah NGO dari Turki, iaitu Insani Yardim Vakfi (IHH) dan kapal Marvi Marmara yang dinaiki sukarelawan Malaysia diserang jam 11 pagi," katanya.
Beliau berkata, ketua misi LL4G, Noorazman ketika dihubungi sebelum ini berkata tidak ada sebatang paku pun dalam kapal itu untuk sebarang tujuan tidak baik dan misi hanya untuk menyampaikan bantuan kepada rakyat Gaza tetapi Israel dalam kenyataannya menyatakan tembakan bermula daripada kapal Mavi Marmara sebelum dibalas oleh tenteranya," katanya.

Pengurus Besar Astro Awani, Rozina Aziz, mengesahkan Ashwad, 26, dan Shamsul Kamal, 43 wartawan berada dalam kapal Mavi Marmara tetapi sehingga malam tadi, tidak dapat menghubungi mereka.

“Kami masih gagal menghubungi mereka selepas serangan pada awal pagi tadi (semalam). Kami masih menunggu sebarang maklumat daripada penganjur dan pihak berkuasa,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Dua krew berkenaan berlepas dari Kuala Lumpur ke Istanbul, Turki pada 23 Mei sebelum ke Pelabuhan Antalya, untuk menyertai misi bantuan kemanusiaan itu.

Sementara itu, sekumpulan lagi rakyat Malaysia dari Perdana Global Peace Organisation (PGPO) yang menaiki kapal utama Rachel Corrie, selamat selepas tentera Israel hanya menaiki Marvi Marvara bagi menghalang konvoi itu.

Tiga wakil PGPO atas kapal itu ialah Shamsul Akmar Musa Kamal, Matthias Chang dan Ahmad Faizal Azumu serta Ahli Parlimen Parit, Mohd Nizar Zakaria. Mereka disertai wartawan TV3, Halim Mohamed dan jurukamera Mohd Jufri Judin.

Dalam SMS kepada PGPO, Shamsul berkata mereka berada kira-kira 1,000 batu nautika dari Gaza tahu Mavi Marmara diserang dan merancang untuk terus maju.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails