rahsia jururawat

rrk

Wednesday, June 23, 2010

Madinah Al-Munawwarah

Bismillah-Dengan Nama Allah..

Sudah lewat malam.. selesai mengemas baju-bersedia untuk balik ke Kelantan esok...

Nak kongsi lagi cerita, masa kat Madinah, 4hari sahaja... Memang best. Setiap waktu kami solat di Masjid Nabi yang sejuk dan selesa.. Hotel juga amat2 lah selesa dan tentunya makanan yang terhidang sedap2 belaka.. xbanyak sangat habis duit untuk makan. semuanya disediakan..

Yang habis duit nya dek kerana membeli hadiah2 untuk saudara, kawan2... Shopping.. : ) Memang tempat untuk membeli  belah.. (tetapi niat kena betul) ..:: xsusah nak membeli kat sini. sama saja. mekah dan madinah.. sebabnya, ramai Tajir atau peniaga arab kat sana semuanya boleh berbahasa melayu.. Sepuluh riyal.. Halal.. Murah.. Mari2.. Terima Kasih.. Semuanya tahu. dan kita yang membeli juga kena pandai tawar menawar..

Ada satu kedai tu. masa mula2 datang beli serban at dia harga 25. dapat 15..
pergi sekali lagi dia letak 10 ringgit pulak.. memang kena tipu terang2.. huhu. xpelah... macam2 perangai manusia..

Ketika di Madinah, program ziarah selain daripada kawasan masjid seperti Raudhah dan perkuburan Baqi', kami telah dibawa ke tempat2 lain yang bersejarah.
  • Masjid Quba-masjid pertama yang dibina Nabi...
  • Masjid Qiblatain-tempat ketika Nabi SAW mendapat wahyu untuk menukar arah kiblat dari Baitul Muqaddas ke arah Kaabah di Mekah Al-Mukarramah..
  • Jabal Uhud-tempatnya Ghazwah Uhud
  • Ladang Kurma dan pasar kurma-tempat jemaah umrah Malaysia banyk melontar duit-(shopping kurma)
Dan ada banyak lagi tempat bersejarah yang kami lalui sepanjang perjalanan tu.. Semuanya mutawwif cerita. dari A sampai Z. Yang ini tempat nabi, yang tu maqam isteri Nabi, yang ini cerita nya macam ni. banyak sangat. Saya ada record penceritaan ustaz tersebut ketika berada dalam bus.. nanti klu ada masa saya dengar balik dan cerita kat sini..InsyaAllah..

Kesimpulannya, perjalanan kami, ziarah kami ke Madinah sangat2 memberi kesan. terkesan dengan sejarah pada zaman Rasulullah SAW dahulu.. Ni xcerita lagi ketika di Mekah.. banyak sangat cerita, dan tak tahu nak cerita macam mana..

Ok lah. setakat ni sahaja untuk malam nie. Biiznillah, saya akan berkongsi lagi pengalaman saya ketika di DUA tanah haram tersebut.... Wassalam...

_silalah...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails