Tuesday, July 6, 2010

Panduan Mengerjakan Umrah


Bismillah… Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang…
Alhamdulillah. Dapat lagi saya menulis blog pada hari ini. Maaf ambik masa lama nak update nie..
Almaklumla bila masuk balik kolej ni, kuliyah sampai petang. Xsempat nak online..
Tajuk pada hari ini ialah Penduan Mengerjakan Umrah.
Rasanya baru nak masuk 3 minggu balik dari mekah ni. Tapi masih rasa lagi dalam diri ni macam ada kat sana. Sebabnya bila solat ja teringat suasana kat masjidil haram. Pastu bila sembang ngan kawan2, mesti ada benda yang nak dikaitkan dengan Mekah. Pasal makan lah, pasal jalan raya, pasal panas lah.. mcam2.. teringat lagi semua perkara yang dilakukan di sana..
Sebenarnya, saya rasa ramai lagi orang yang xtahu apa benda ibadat umrah ni.. ada la beberapa org  kawan ni tanya,” ko ni g buat umrah ke haji.?” Dari soalan tu, dapatlah saya simpulkan ramai lagi  sebenarnya xdapat beza lagi antara ibadah haji dan umrah nie….
First sekali, kena tahu ibadat HAJI hanya dilakukan pada bulan haji. Masa yang telah ditentukan. Tetapi bagi UMRAH, ianya boleh dilakukan bila2 masa dan tiada masa yang ditetapkan..
Dan sebenarnya, saya sendiri pun xnampak sgt macamna yang dikatakan ibdah umrah nie. Dan sebelum saya pergi umrah aritu, ada la sekali dengar ceramah mengenai ibadah umrah ni kat Pejabat Agen yang saya ikut tu. Daripada ceramah tu, dapat la sikit gambaran tentang umrah nie..
Tetapi bila dah sampai ke Tanah Suci, Tanah Haram Mekah, apa yang saya gambarkan mengenai umrah sebelum ni sebenarnya tak tergambar pun.
Sebelum pergi saya rasa umrah ni ibadah yang senang, mudah dan tidak letih.
Tetapi, bila kali pertama buat umrah pada malam pertama saya sampai Mekah tu ternyata jangkaan saya meleset.
Rukun Umrah yang pertama :
·         Niat ; Niat umrah wajib dilakukan di Miqat yang ditentukan. Contoh, jika kita datang dari Madinah macam jemaah kami haritu, Miqat yang telah ditetapkan ialah di Bir ‘Ali ataupun nama lainnya Zulhalifah.
·         Bagi umrah yang seterusnya, kita akan keluar dari hotel kita berpakaian ihram dan menuju ke Miqat yang terdekat iaitu, Tan’im. Kurang lebih 6km dari masjidil haram dgn menaiki teksi ataupun naik van ramai2. Harga bg satu van ialah 50 riyal. Kira standart la tu. Tapi klu naik teksi mewah skit, Innova ke, dia cas 70 riyal, 90 riyal. Pandai2 la kecek ngan pak arab tu…
·         Bla dah sampai tempat miqat, cth; masjid Tan’im, kita disunatkan masuk masjid dn lakukan solat sunat tahiyatul masid 2 rakaat dan berniat umrah lepas solat tu. Tapi klu xnak masuk masjid pun boleh.
·         Miqat ni adalah tanah luar daripada sempadan tanah haram. Kira Tanah Halal la..
·         Klu nak pergi jauh skit, kita bleh pergi ke Jaaranah ataupun Hudaibiyah.
·         Agen kami arritu bawa kami ke semua miqat.

Bergambar bersama mak di Masjid Tan'im
Rukun Umrah kedua :
·         TAWAF ; rukun ni maksudnya, kita kena keliling Kaabah sebanyak 7kali bermula dari penjuru Hajarul Aswad.
·         Mudah sahaja. Antara wajib tawaf ialah mesti berwudhuk. So, kita pusinglah kaabah (lawan arah jam-kaabah di sebelah kiri) sambil berzikir apa2 doa yang kita tahu. Subhanallah, Walhamdulillah, Allahuakbar dll.
·         Jika kita terlepas angin dan sebagainya, kita kena berhenti tawaf dan ambil semula wudhuk. Dan kita sambung semula tawaf tersebut. Jika terbatal di pusingan ketiga, mak kita sambung balik dengan pusingan ketiga..
·         Dan kena ingat semasa tawaf, bahu kiri kita mesti sentiasa selari dengan Kaabah. Xbleh pusing kiri kanan depan belakang. Akan terbatal tawaf klu bahu kita lari.
·         Penjuru Hajarul Aswad kita dapat tengok melalui lampu hijau di dinding masjid. Bila sampai situ kita disunatkan Istilam iaitu, melambai2 ke arah hajarul aswad dgn tgn kanan dan mencium tgn menandakan kita mencium hajarul aswad. Sambil membaca ALLAHUAKBAR 3x WalilLahilhamd.
·         Dah cukup yakin tawaf 7x, maka kita keluarlah dari tgh kaabah tu ke tepi skit. Kita lakukan solat sunat tawaf 2 rakaat, dan berdoa di hadapan multazam.
·         Multazam ni pintu kaabah yang besar berwarna emas; tempat mustajab doa.
·         Tawaf ni x letih sangat. Sebabnya klu kita tawaf rapat dengan Kaabah, lagi cepat siap. Klu jauh, letihla skit.
Dan selepas itu kita akan lakukan Sa’i… akan bersambung selepas nie..
Masa x mencukupi. Insyaallah lepas ni saya sambung lagi. Memang best menulis berdasarkan pengalaman nie.. laju je menaip…ada skit gambar nie…



sambungannya di sini

8 comments:

Fadhlina Binti Sameon said...
This comment has been removed by the author.
Fadhlina Binti Sameon said...

assalamualikum,
ay tertarik dgn entry anda,byk yg sy dpat dri cni...InsyaAllah kalo di murah kan rezeki sy juga akan menunaikan umrah.niat tu mmg ader,mmg sentiasa ade..sy mmg mencari2 panduan mgerjakan umrah ni.terima kasih lg sekali..
salam

Anonymous said...

terima kasih krn kongsikan perngalaman indah itu disini..sedikit byk ia sgt membantu pd bakal2 yg ingin mengerjakan umrah..insyaallah akak akan kesana pd bulan depan..doakan akak ye..

Anonymous said...

terima kasih atas entry yg sangat berinformasi.. insya'allah bln lima akan ke sana..

Amirul Hakiem said...

Salam....
Baru baru ni dah pergi kursus umrah, apa yg saudara katakan seolah saya dah pun disana.... Sama jer yg dikursuskan tu,,,
Insyallah,,, saya akan menyentuh tanah suci 27 may nanti...
Penceritaan saudara terpahat dalam memori saya...

Tq for info

AkuAin :D said...

Assalamualaikum. Terima kasoh ya atas info. Saya masih budak. 13thun. Tpi insya Allah klau tkde apa apa halangan ingin pergike sana february ini. Ya Allh, terbayang bayang kaabah di depan mata. Excited sangat!

AkuAin :D said...

Assalamualaikum. Terima kasoh ya atas info. Saya masih budak. 13thun. Tpi insya Allah klau tkde apa apa halangan ingin pergike sana february ini. Ya Allh, terbayang bayang kaabah di depan mata. Excited sangat!

Mzary95@gmail.com Mzaryta said...

Jazaakumullah khairan kastiran wa jazaakumullah ahsanal jazaa.syukran ya akhie

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails