rahsia jururawat

rrk

Sunday, November 14, 2010

REDHA ALLAH

Salam.
\
Ni motivasi skit..!!! (baca dgn semangat !!)

Dalam hidup ini apa yang kita mahu sebenarnya??

nak duit? Hidup senang? xnak menyusahkan org? Nak jadik kaya??

nak enjoy je?? nak buat apa yang kita suka??

Apa sebenarnya yang kita mahu sebenarnya..??!!! kita hidup setiap hari, klu bekerja-nak carik duit..
kalau belajar-nak carik ilmu nak lulus exam dapat sijil, diploma, ijazah..

Di samping kita bekerja/belajar- kita mesti ada buat benda lain... mcm bersembang.. main game... main facebook... baca buku... tulis blog... baca blog org.... memasak.... memabasuh... dan byk lagi..

persoalan nya- kenapa kita buat benda2 tu?? mestilah jawapan nya..-nak buat apa lagi.. klu x bersembang nak buat apa.... klu x memasak nak makan apa... klu x tgk tv boring,,,.. klu xbaca xdapat ilmu...  kan3?!!

haa... Kat sini saya nak bagitahu..- apa yang saya tulis kat atas ni sebenarnya adalah jawapan kita.. betul x?? termasuk saya..

POINT SAYA

Apa point saya arini?? 

Sebenarnya, jawapan yang paling tepat adalah, iaitu jawapan org yang beriman dan beragama ialah... ::

MARDHATILLAH / keredhaan Allah / Allah redha kita

Apa yang kita buat, kita nak redha allah sebenarnya... kita belajar, kita nak redha allah... kita gi kerja nak carik duit, kita nak redha allah...

kenapa kita nak redha Allah..??

sebabnya ialah, kita nak masuk syurga...kan??!!

siapa yang nak masuk neraka. betul x.?? Jadik, hanya dengan redha Allah kita dapat masuk syurga.. Kita xkan dapat masuk syurga klu Allah x redha kita.. kita xbleh masuk syurga dengan amalan2 kebaikan pahala yang kita buat.. betul x?

byk mana sgt benda baik yang kita buat?? bayangkan, kita sehari ada 24 jam, siapa yang dalam 24 jam ni, dia buat pahala jer?? angkat tangan!! ada x? mesti xde punya lah...

ok.

MAK SAYA PESAN

Realitinya, dengan amalan yang sikit, pahala yang xbyk, yang banyak nye lagho jer, dosa jer, maksiat jer, tapi kita masih lagi nak SYURGA kan??

cuba kita fikir.. betul kan?

ok.- oleh itu, saya rasa la.. nak bagi Allah redha akan kita ni ada cara dia...:-

- Buat apa yang disuruh
- Tinggal apa yang Dia larang

dua benda ni jer.. senang kan?? senang sebut la, tapi kita ni susah nak buat.. benda2 mcm ni sebenarnya kita boleh fikir sendiri..

nak bersembang pasal cerita org lain, kita tahu sendiri apa yang kita sembang tu baik ke tidak.. datangkan manfaat ke tidak.. kita sendiri boleh menilainya.. kan3?!!

lagi2 la perkara besar, mcm SOLAT. kita dah tahu dah, solat kena buat. klu xbuat berdosa.. dah tahu dah. tapi xnak buat jugak.. kan3??!!

lagi, kita main face book, comment org tu, comment org nie.. comment gambar tu, comment gambar nie.. tapi kita dah tahu dah apa yang kita comment tu baik ke x. manfaat ke x. 

Xlain xbukan lagha jer... xde manfaat pun... kadang2 kita kutuk2 org, dapat dosa jer.. tapi, kita hanya bleh hilangkan stress kita.. itu hanyalah satu manfaat yang kita dapat.

Mak saya ada nasihat- dari dulu lagi 3 perkara :-

1- solat jgn tinggal
2- ingat Allah sokmo... dalm hati ingat allah,... nak g mana pun ingat allah
3- baca quran tiap hari... jgn tinggal langsung. klu xsempat ke, 2-3 ayat pun jadilah...

KESIMPULAN

Saya rasa, nasihat mak saya tu adalah 3 perkara yang sgt2 penting untuk dapatkan reha Allah..
kerana apa, 1-Solat cegah diri dari perkara keji dan munkar.- rasanya semua org pernah dengar ayat quran nie...

kedua- bila dah ingat allah, kita xakan berani buat benda jahat, maksiat, dll.. Hati kita adalah hati yang bersih.
"Kita rapat selangkah kepada Allah, seribu langkah Allah rapat kepada kita...!!" - maksud hadis

ketiga- Quran petunjuk kepada sekelian alam..- Surah Al-Baqarah ayat 2. - ada ustaz saya cakap. kita baca quran ni, bukan sekadar baca, tapi kita mentadabbur AlQuran... memahami isi kandungan Quran..

Oleh itu kita akan dapat apa yang kita mahu, iaitu Redha Allah...

INDAHNYA

Kita bersusah payah di dunia, kita akan senang di akhirat. Indahnya Islam...

insyaAllah, kita kena lakukan benda nie.. Bersama2.. kita kena carik dan usaha kepada Redha ALLAH ni.. Wajib .!!!

____+++ ini adalah kata2 semangat untuk diri saya sendiri, bukannya xbleh bersembang bab kereta, bab kerja, main game, main facebook, tapi HIDUP ni kena jelas matlamat dia..

So, kita xboleh dah nak main2 lagi klu kita dah jelas MATLAMAT kita. 

apalah hidup kita ni, keciiiiiiik sgt... semua pinjam HAK ALLAH.. ni pun nak berlagak. sombong..
Astaghfirullah...

Ok. ni sahaja saya nak motivatekan diri saya mlm nie,.. harap2 semua dapat manfaat. 

UNTUK REDHA ALLAH!!!

Wassalam...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails