Monday, November 29, 2010

Kenapa Kita Beragama Islam

Salam.

Surah Al-Anbiyaa ayat 107 ; Dan tidak Aku utuskan engkau (wahai Muhammad) melainkan rahmat ke seluruh alam..

Dalam ayat ni, ustaz masa kuliah maghrib tadi cerita pasal rahmat.

Rahmat yang nabi bawa ialah ISLAM...

Kenapa kita ni Muslim/orang Islam?? Adakah kerana mak ayah kita islam maka mita pun islam??

Jawapannya ialah kita sekarang ni Islam sebab Allah sayang pada kita.. KASIH SAYANG ALLAH. itu sebab kita harini hidup sebagai seorg Islam..

Tetapi sejauh mana kita menghargai kasih sayang Allah..?? Perbandingannya adalah seperti seorang sahabat atau teman memberi kita hadiah sebatang pen yang bernilai rm2. Dia memberi sebagai tanda persahabatan dengan kita. Jadi kita akan menghargai pen yang murah tu.. betol x..?

So, kita kena hargai kasih sayang Allah yang telah menjadikan ita sebagai Islam..

KASIH SAYANG ALLAH

Dan Islam, ada 3 sifat yang menjadi tanda kefahaman kita akan kasih sayang Allah yang memberikan kita islam ini..

  1. Islam itu tidak membebankan penganutnya..
  2. Islam itu mudah
  3. Islam itu untuk kita..
ISLAM ITU SENANG
 
Islam itu senang. Islam tidak membebankan. tapi sekarang ni, nauzubillah, kadang2 kita rasa islam ni susah. nak kena solat, nak kena tutup aurat, dll..

Kenapa kita rasa macam tu?? Sebab kita -1- x faham islam dan -2- kerana kita yang menyusah dan membebankan Islam itu sendiri!!!...

Kenapa kita xfaham Islam?? sebab x belajar.. sebab apa x belajar ??sebab rasa dah pandai...

Solat-xsusah.. klu xleh solat berdiri, duduk, klu xleh duduk, baring, klu xleh baring, isyarat mata, klu xleh jugak dah mati la tu agaknya.. :)

Puasa-xsusah.. sekali ja setahun.. dari pagi sampai maghrib. kejap ja.. tapi klu nak kata beban, contoh ; kita nak kena operate, doktor suruh puasa. susah ke senang?? dah la skait, suruh puasa plak..
ni kita ramadan masa xsakit, puasa.. xsusah pun,....

dah kalau uzur, xyah puasa, klu musafir, boleh bukak.. tapi ganti hari lain.. senang ke susah??
klu xmampu jugak bayar fidyah..

Zakat-xbeban...- Ada duit bayar.. sikit je rm7. tapi klu xmampu, kita pulak jadik asnaf.. dapat duit zakat.. senang ke susah??

Haji,-xsusah.. bagi sapa yang mampu, jika x mampu, xpe..  usaha sampai mampu,.. susah ke Islam ??


ISLAM UNTUK KITA JUGA


Sebab apa kita kena buat apa yang Allah suruh?? tinggal apa yang Dia larang...


Sebab semuanya hanya untuk kita juga.. Faedahnya hanya untuk kita.. Kita buat baik, kita dapat pahala.. Kita buat jahat, kita dapat dosa..

Kita buat ke, kita x buat ke, Allah xterjejas pun.. Kita hidup ni pun atas rahmat Dia.. Bumi Dia..

Kita buat amal, dapat balik kat kita...

KESIMPULAN

Sedap betul ustaz tadi ceramah, lawak pun lawak gak..

Kesimpulannya dia kata,

HARGAILAH ISLAM YANG KITA ANUTI SEKARANG...
  • FAHAM ISLAM
  • HAYATI ISLAM
  • LAKSANAKAN
InsyaAllah.. marilah kita semua merenung kembali dan koreksi diri kita...
dimana silap kita sebelum ini..

dan saya juga dengan ini mintak maaf kat sahabat2, teman2- saya buat silap, saya mengaku, maafkan saya..


Wassalam..

1 comment:

Balqis said...

salam..
perkongsian yg mnarik..
syukran.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails