rahsia jururawat

rrk

Monday, December 13, 2010

Al Quran Dusturna

Daripada Anas bin Malik R.A : Rasulullah SAW telah bersabda :

تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسكتم بهما: كتاب الله، وسنة نبيه(صلى الله عليه وآله وسلم

((Aku telah tinggalkan kepada kamu semua DUA perkara : kamu tidak akan sesat selamanya jika kamu berpegang pada keduanya, iaitu Kitab Allah (ALQURAN) dan sunnah nabiNya (SAW).))

Salam. Saudara saudari sekalian, kita mesti kembali kepada al-quran. dalam hidup kita sebagai seorang muslim/ beragama Islam.. kita kena ,mengambil Quran Kitab Allah ini sebagai panduan hidup kita ataupun perlembagaan(dustur) kita. 

Al-Quran yang juga merupakan Sumber Perundangan Islam yang pertama selain Al-Hadis yang kedua..

Kita sebagai pelajar, individu yg ISLAM perlu mempelajari Al-Quran ini dan hadis ini melalui Majlis2 ilmu.. dalam sehari kita juga perlu mengisi masa kita dengan bacaan al-quran.. walaupun xbyk, cukup sedikit sebagai tanda kita memegang al-quran dan menjadi panduan kita..

Ayuh sahabat2 ku sekalian, saya mengajak diri saya dan kita semua, hari2 JGN LUPA BACA QURAN..
kerana apa, kerana hati akan keras dan gelap jika kita xbaca al-quran.. 

Apabila sudah baca, kita cuba teliti akan maksudnya, dan kita perlu tingkatkan lagi kefahaman kita dengan menghadiri majlis ilmu/ceramah/kuliyah.. dan jika kita xsempat kita boleh dengar melalui mp3.. ceramah ustaz azhar ke.. byk sekarang ni sumber kita boleh dapat dari internet,.. (kita perlu taqwa)

Dan kita perlu amal apa yg kita tahu.. Inilah PERANAN kita sbg muslim.. xkan setiap masa kita nak berhibur. xkan setipa masa nak buat benda lagho... Bilakah masa kita untuk Allah PEMILIK kita?? Sesungguhnya hidup kita ni Allah yang bagi...

Inilah peringatan buat diri saya sendiri sebenarnya.. Maafkan saya sahabat2 jika saya ada kesalahan..

Wallahua'lam..


 

2 comments:

Balqis said...

Prkongsian yg mnarik..
Syukran ats pringtan...

Drpd Abu Musa Al Asy’ari ra tlah brkta,Rasulullah SAW brsbda:

“Umpama org mkmin yg mmbca Al-Quran spt buah Utrujjah (spt lmau bsar) baunya wngi dn rsanya sdap..Umpma org mkmin yg tdk mmbca Al-Quran spt buah tamar tdk ada bau dn rsanya mnis, dn umpma org mnfik yg mmbca Al-Quran spt Raihanah (sjnis pkok) baunya wngi dn rsanya phit dn umpma org mnfik yg tdk mmbca Al-Quran spt buah labu yg tiada bau dn rsanya phit”.(HR Bukhari & Muslim)

Anonymous said...

terima kasih...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails