Sunday, September 19, 2010

Salam Aidilfitri-Lama x tulis blog...

Salam. Rasanya boleh lagi nak ucapkan salam aidilfitri kepada semua pembaca yang dihormati sekelian...

Sapa lah agaknya yang baca blog ni.. harap2 ada yang membaca.. :-) blg ni bukan macam blog hilal asyraf, naimul firdaus, yang ramai sgt follower dia...

saya tulis ni tujuan asal hanya untuk mempertingkatkan ilmu dalam diri, mengingatkan diri sendiri sahaja... xkisahla org baca ke x kan,... lagipun saya ni bukannya pandai sgt menulis ni.. hehe.

Salam Aidilfitri. harini dah 10 Syawal.. dah lama x update blog nie. xsempat... minx maaf lah ye..

harini nak kongsi satu cerita skit kat hosp td... bukan cerita la.. tapi satu dialog antara saya, wan dan seorg pakcik kat surau hospital nie, lepas solat zohor... (buat pengetahuan, saya sedang menjalani latihan klinikal di Hosp Besar KB)

Saya mula menegur pakcik dan bersalaman dan senyum...
Pakcik ni tegur :- Adik, adik ni dari kolej mana? (baju putih seluar hitam)
Saya : Saya dari KIST, bachok.
Pakcik : ow, baju macam ni ambik jurusan apa?
Saya : Saya Pembantu Perubatan.
Pakcik : Tahun berpa dah?
Saya : Tahun dua dah.. ujung tahun depan habih la...
          Kalu baju putih seluar putih tu pelajar nursing (misi). (saja bagitahu pakcik tu..)
Pakcik : hok misi tu pun ada jate ka?
Saya : Ada.. kalu puan kita panggil misi, klu laki kito panggil misa.. hehehe. sanbil gelak dgn pakcik tu..
Pakcik : ok. Tiga tahun deh? diploma.
Saya : Ho. diploma 3tahun jah...
Pakcik : ho, sekejap ja lagi. Setahun.
              Satu kalendar jah!!
 Saya senyum dan gelak kecil..
Saya : Minx diri dulu pakcik. nak balik dah nih...
Pakcik : ok2...

Kami bersalaman dan berlalu lagi..

Apa yang saya rasa menarik dengan perbualan ni ialah bila pakcik tu cakap masa sekejap je lagi. setahun, SATU kalendar JAH!!!

betul ke sekejap je lagi...
 mungkin betul la..
masa ni klu dipikir2kan sebenarnya sgt rugi klu kita xguna betul2.
setiap masa adalah masa. kita xboleh lari dari masa...
waktu berdetik. sekarang petang,. kejap lagi malam. lepas tu tidur sampai esok pagi..
 pastu lusa, pastu tulat, and then minggu depan, ..>>>>>>>

tapi dalam menempuh hari2 kedepan nie, saya akan menempuh banyak lagi ujian... sebagai org beriman, manusia akan sentiasa diuji, seperti dalam ayat surah al-anfal...

adakah saya akan menempuhnya dengan berjaya?? InsyaAllah... Saya mesti berusaha bersungguh2 untuk terus menempuh ujian2 dengan hati yang cekal..

Dan sebgai peringatan, bila semakin hari kita hidup, kita semakin menghampiri kematian... kita selalu lupa akan mati.. Semalam dalam wad, ada dua patient meninggal dalam wad. Saya dan kawan bagging pakcik yang dah diintubate tu sampai pakcik tu melafazkan nafas terakhir..memang doktor dah xleh buat apa2 dah.. spo2 pakcik tu x naik2..
sedih rasa. keluarga pakcik tu penuh tepi katil tu.. dan saya kena tunggu pakcik tu sampai betul2 asystole...

sebenarnya masa tu la, saya rasa sedih, dan terfikir akan kematian,.. bila hujung2 nyawa pakcik tu, saya melihat tengkuk dan kepala pakcik tu seperti sedikit bergetar2. agaknya masa tu la, masa ruh keluar dari jasad.. ditarik oleh malaikat maut.. allahuakbar. semoga pakcik tu dimasukkan ke dalam ruh org2 beriman...

Pasal masa jugak, kadang2 saya terasa lambat.. x sabar rasa nya nak graduate... x sabar rasanya nak kerja.. tapi ramai org bagitahu, bila dah kerja nanti akan teringat2 balik zaman belajar...

zaman belajar lah masa yang paling best.. enjoy.. kata abang saya..
masa muda ni la, kena carik pengalaman banyak2. xsiapa kacau. kata ustaz hasrizal dalam "bercinta sampai syurga"

so, apa yang aku kena buat sekarang :??

  • terus meneruskan hidup dengan gembira dan ceria, sambil melakukan tugas sebagai seorg khalifah bumi,
  • beribadah, berbuat kebajikan, senyum, 
  • menghadapi ujian dengan cekal
  • meningkatkan iman,
  • berkawan dengan berhati2, sebab kawan boleh mempengaruhi kita
agaknya tu ja la yang saya kena buat skrg .. rasanya banyak lagi kan..

ok lah.. tu ja idea saya nak tulis petang nie...   :_)

 Wassalam....

1 comment:

Balqis said...

Ana trtarik dgn ugkapan pkcik tu "so klenda jah.."kn..?
kta lhat spt hnya prbualan biasa atau org pggil 'brbasa-basi' kn..tp bla kta fkir blik kta2 pkcik tu,benar..msa ni trlalu sgkt sgt yg mna sthun yg kta rsakn trlalu lma rupanya trsa sgkat bla diugkapkn dgn 'satu klndar je..'
sbb tu lah mngapa Allah mmbrikn kta akal,ianya utk brfkir..bg insan yg alpa,msa hdupnya drasakn jauh lg sdgkn maut sntiasa smkin dkt mghmpiri kta..spt kta Imam al Ghazali,yg plg dkat itu adalh mati dn yg plg jauh itu adlh msa lalu..krna msa lalu itu xkn prnah sdikit pn dpt kta kjar smula..apa yg ada adlh msa hdpn yg mna saat ruh trpsah dr jasad itu stiap dtik smkin hmpir kpd kta spt yg sudah Dia ttpkn di Loh Mahfuz..smoga kta tdk trgolong dlm golongn yg alpa dn mudah2an brakhir dgn husnul khatimah sbaik2 ksudahan..amin ya rabbal alamin..wallahu'alam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails