Monday, December 7, 2009

"ni cuti betul nih"....!!!!

salam.
hm tgk tajuk mcm best.. taw sebab apa??
sebab cuti kali ni mmg BETUL2 cuti....!!! ke sana ke mari, ke sini ke situ, gotu goni.. hhaha..
baru ptg tadi sampai umah k.damansara... mmg letih, ni tulis log ni sebab rasa nak tulis...haha

pagi semalam, bertolak dari umah ke sungai besar...(umah nenek) dengan mak, os...
lps singgah umah nenek terus pegi sungai tengi(perak) -2jam perjalanan-, ada kenduri Pin sunat (anak mak uda), pastu kenduri kulaan kawen.... kulaan tu maknanya saudara (bhs banjar)..

lps tu, saya ngan os dengan maksu leha ngan anknya jalan2 umah sedara, (masa tu mak saya dah balik sg besar balik dangan anjang) pi umah Pak Long, Mak Ngah, ..

dekat umah pak long mmg best, sebab ramai anak2 paklong (sepupu2) semua berkumpul...
pastu kami gotong-royong kait, tebang buah rambutan kat kebun paya pak long.. peh, mmg banyak kami kutip... letih peluh2.... aduh busuk baju chelsea saya.... haha.. nant saya buh gambar...

dah habis tu g umah cik lilik kat gedangsa. dari pukul 5 lebih sampai ke maghrib os sembang ngan acik.. mmg best.. mcm2 cerita, tgk map mesir la.(google map).. mcm2 la sembang.. pastu pas magrib saya balik la ke sg dudun balik, (nAK Tdo kat umah makngah...)

sampai umah mak ngah, makan....malam...
mmg sedap....

pastu sembang2 ngan makngah, iera, 'mamat kudus', sambil tgk gambar2 lama..
mcm2 la cerita mak ngah cerita kat kami, cerita pasal arwah atok dulu mcmn dia meninggal.. dll
sambil tu os pun temuramah mak ngah pasal salasilah keluarga sebelah atok ni..

yang sebenarnya kami ni tak berapa nak kenal semua sedara2 sebelah arwah abah nih... slesai sembang2, barulah kami tahu asal-usul kami, dan semua sedara2 kami yang sgt ramai... mmg ramai sedara lagi yang kami tak kenal rupanya....
fuh, mmg besar keluarga sebelah atok nih...

pastu tdo...sampai pagi subuh bjemaah...

lps tu plak makan,lps makan kait buah reambutan lagi.. rambutan mak ngah lagi lekang pada buah pak long.. hehe.. hmm...

pastu kami pun mandi2 siap2 btolak pulang.. terus g gedangsa nak singgah umah nenek inab, tgk2 nenek inab xde... xpelah.. terus la kami ke tanjung malim, jumpa abg dam.. nak servis kereta... habis servis kete balik sungai besar... singgah umah nenek... tinggalkan 2 bunglus buah rambutan kat umah nenek...

pastu mandi2 solat, btolak balik sini.... sampai kl kul 6 petang...
peh, mmg best... yang sebenarny, yang cakap "ni cuti betul nih" os yang cakap dalam kete tadi...
ok tu ja lah yang saya nak cerita malam nih... esok2 saya uplod gambar2 y berkaitan..

k salam.........

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails