Sunday, June 5, 2011

Cerita hari ini....

Salam.. Alhamdulillah.... ku bersyukur Ya Allah, hari ni dapat lagi ku bangun untuk menjadi hambaMu, melakukan ibadat kepadaMu...

Juga sgt bersyukur di atas nikamat Hidayah Islam dan Iman... nikmat sihat... nikmat kekuatan...\\

Hari ni hari kedua ku bercuti di rumah... bersama emak, ibuu yang tersayang...

Awal pagi tadi mak gerak ajak g masjid... jam 5 dah bangun... Subhanallah.. MasyaAllah... susahnya nak bangun pagi tadi... semuanya syaitan..!!! Tapi dapat jugak bangun mandi dan terus ke masjid..

Pinjam kereta pakcik sbelah, saya dan mak ke seksyen 7 untuk ambik anak angkat mak yang baru : Ahmad dan isteri : yang baru sebulan 3hari masuk Islam...

Dan saya juga telah berkenalan dengan abg ahmad nie.. Baik sangat... Asalnya Kristian, tinggal di Indonesia(dekat2 Filipina), dan mendapat hidayah bulan lepas di sini dan terus berubah 360 darjah... Subhanallah.. baik sangat...

Dan lepas kuliyah subuh, pihak Alumni ESQ mengadakan sebuah gotong royong membersihkan masjid.... dapat baju sorang sehelai... dan saya hanya memakai kain pelikat dan baju melayu sambil menyapu daun2 kering... +__+  sebabnya mak xsuruh pun bawak seluar siap2..

gotong royong hingga jam 10 dan makan jamuan... lepas jamuan ada sedkit slot Sharing d dalam masjid...
makapun beberpa orang telah bercakap mengenai Islam dan keindahan Islam.. (Saya dan mak turut sharing skit..) dan juga termasuklah Ahmad...

Ahmad kata, "hidayah Allah ni, sangat bersyukr, sangat luar biasa, maka, Jangan kamu malu dengan Islammu..."

"Selama sebulan 3 hari memeluk Islam, tidak pernah sekali merasa tenang sebegini sebelum Islamnya... Ahmad mencari2 di mana tuhan, Ahmad solat di gereja, tetapi tetap tidak merasa tenang... tetap melakukan perkara2 jahat... Makanya, Ahmad dan isteri sangat bersyukur diberikan Hidayah oleh Alah SWT untuk memeluk agama Islam setelah mengikuti program ESQ yang dia sertai bulan lepas...

bila jam kul 11.45, kami nak hantar balik Ahmad ke rumah, sebelum sampai di rumah, Ahmad ajak lagi maki ke kedai minum air sambil bincang2 mengenai Islam.. Banyak sangat cerita pasal abg Ahmad nie... Sangat sedih.. sangat menakjubkan.. baru sebulan, sudah pandai bercakap dan membeza2kan agama Islam dan Kristian..

Memang hari ni letih skit dengan gotong royong, tapi msa gotong royong tu, kami dipesan agar sambil2 menyapu berzikir, dan beristighfar... sangat bahagia...

Ya Allah, kekalkanlah kebahagiaan ku ini... Jauhkanlah daripada syaitan dan iblis, nafsu yang sentiasa mengajaak kepada benda mungkar..dan kejahatan.. Hati dan imanku ini sangat lemah... peliharalah ia Ya Allah...

Wallahua'lam/....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails